onsdag 9 november 2016

Ett skrämmande resultat

För ett ögonblick ägnar vi oss inte åt böcker här utan åt politik. Jag kunde knappt tro på det jag läste i morgontidningen faktiskt var sant. USA har valt Donald Trump som president...

 Jag fick läsa om det flera gånger innan jag förstod att det faktiskt var så. En man som inte har någon erfarenhet alls ifrån det politiska yrket, som inte delar de demokratiska värderingar som världen så väl behöver och som vill utesluta stora grupper ifrån det amerikanska valet. En man som påstår att klimathotet är ett enda stort påhitt, som hånar soldater för deras feghet för att de kommer tillbaka ifrån krig med Posttraumatisk stressyndrom.  Ett val som, eftersom vi idag lever i en globalt tätt sammansvetsad värld, kommer få konsekvenser även för oss här i Sverige. Vad kommer hända? Oron gnager och ängslan är stor. Hur kunde detta ske?  En skrämmande utveckling och jag känner mig mest mållös och stum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar