söndag 27 november 2016

Ceremonin av Kiera Cass

Kiera Cass, Ceremonin 
 
Handling:
Om du fick en chans att vinna både kärlek och ett bättre liv, skulle du ta den, även om det innebar att du var tvungen att ompröva allting du tidigare trott på?  
För trettiofem tjejer är The Selection deras livs chans, en möjlighet att fly det liv och den kast de är födda i och istället leva i lyx och rikedom. De ska få bo i det kungliga slottet, tävla om att vinna prins Maxons hjärta och om att bli Illéas nästa drottning. 

America Singer har aldrig drömt om den typen av liv och hon vill absolut inte vara en del av en kungafamilj som förtrycker sina undersåtar. Men kanske är saker inte riktigt vad de ser ut att vara – kanske har America och prins Maxon mer gemensamt än vad hon vågat drömma om? 


Vad jag tyckte:
På förlagets hemsida står det att Ceremonin är en mix av Hungerspelen och Bachelor, nja jag kan nog inte riktigt hålla med om det faktiskt. Visst befinner vi oss i en dystopisk värld där alla människor är indelade i olika samhällsklasser och där finns rebeller som vill störta kungahuset. Men själva berättelsen kretsar i princip bara kring Bachelor-delen. Vi befinner oss mitt i en dokusåpa där 35 tjejer lever tillsammans i slottet och där de en efter en skickas hem när prinsen Maxon bestämmer sig för att de inte passar in. America Singer är en karaktär som förvisso är charmig och en aningen blåögd som ska verkar som en outsider. En person som följer sin egen väg och minsann inte tänker charmas av en snygg prins. Hon är med för att det är enda chansen för henne att säkerställa att hennes familj möjligen får det lite bättre ställt. Rebellisk skulle jag nog inte vilja kalla henne och såklart linda prinsen henne runt sitt lillfinger ändå. Tycker Maxon mest behandlar henne som ett tjurigt litet barn och låter henne leka som hon vill för att det underhåller honom. Dessutom så finns här som vanligt en triangel med kärlek, två pojkar där en är prins och den andre befinner sig längst ned på samhällsstegen. Åh jösses, vem ska nu America välja!

Men på något märkligt sätt kan jag ändå inte sluta läsa för under läsningen gång så förändras både Amercia och Maxon. Helt plötsligt finner jag att jag börjar bli intresserad av dom och vill veta mer. Ceremonin är en charmigt söt historia med drag av dystopi. Kiera Cass har onekligen funnit ett annorlunda sätt att arbeta med en genre som nästan fastnat i samma hjulspår. Och det är uppfriskande att läsa en dystopisk skildring utifrån ett helt nytt perspektiv.  Så jag kommer läsa vidare när jag är i behov av något charmigt sött men med intressanta karaktärer och ett annorlunda perspektiv på den dystopiska genren.  Ceremonin är lättläst, fluffigt och sockersöt läsning som ändå bjuder på ett trevligt tidsfördriv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar