söndag 6 november 2016

Dödens skuggor av James Runcie

James Runcie, Dödens skuggor

Handling:
Den unge, charmige och ogifte kyrkoherden Sidney Chambers är en okonventionell detektiv. Han har ett förtroendeingivande sätt och dras ofrivilligt in i en rad brottsfall. Sidney är ofta i sällskap med labradoren Dickens och den buttre polisinspektören Geordie Keating. 

Trots sitt värn som präst och sitt detektivarbete hittar han tid för sina favoriter: cricket, öl, jazz, Tolstoj och Shakespeare – samt sin bästa vän Amanda Kendall, som han hyser mycket varma känslor för. 
  


Vad jag tyckte
Jag är mycket förtjust i den brittiska tv-serien Grantchester så när jag såg att Massolit förlag skulle ge ut böckerna som ligger till grund för serien blev jag väldigt glad. Författaren bakom historien om Sidney Chambers heter James Runcie och är själv son till en kyrkoherde. Så det är hemtam miljö han rör sig men han har dock förlagt sina historier runt 50-talet i en liten fiktiv stad vid namn Grantchester. Här möter vi alltså kyrkoherden Sidney Chambers som försöker förena sin gudstro och tjänst som kyrkoherde med att lösa brott. Skillnaden mellan tv-serien och boken finns just här tycker jag. I boken funderar Sidney betydligt djupare kring sin egen tro och framförallt vad han som präst bör göra i olika sammanhang. Det kristna tänket genomsyrar berättelserna men de tar inte heller över. Samtidigt så finns här även en angenäm brittisk känsla som verkligen sätter an den rätta tonen för denna typ av pusseldeckare.  Det jag inte visste var att boken består av flera berättelse som löper in i varandra. De olika fallen skiljer sig åt men slutet av varje berättelse öppnar samtidigt upp för nästa berättelse. James Runcie har ett trevligt sätt att skriva på, lättsamt, behagligt med en mild känsla tvärsigenom hela berättelsen. Samtidigt finns här kvicktänkt och syrlig brittisk humor som bidrar till att jag tycker ännu mer om boken.  Dessutom finns här två bi-personern som jag bara älskar, både i boken och i tv-serien. Nämligen den barska hushållerska Mrs M, underbar porträtterad som bakom sin barsk har ett stort förråd av värme och omsorg för de hon tar hand om. Leonard, Sidneys adjunkt är även han en stark karaktär som jag faller för. Hans lidande är gripande skildrat. Även polisen Geordie Keating är en väl tecknad person, lite av en typisk snut på 50-tiden.

Är du sugen på välskriven, charmig och mysig pussel-deckare (med väldigt få blodiga detaljer) så kan jag varmt rekommendera Dödens skuggor. Även tv-serien är väl värd att titta på!

4 kommentarer:

  1. De här funderar jag på att köpa på engelska :) Kanske blir en födelsedagspresent åt mig själv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den kan vara riktigt bra på engelska, för även om det är en snygg översättning enligt mitt tycke så kan den nog växa ett snäpp på engelska.

      Radera
  2. Jag har kikat på den här flera gånger, men än så länge inte skaffat mig den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt mysig pusseldeckare men också lite annorlunda. Kan varmt rekommendera både boken och tv-serien

      Radera