måndag 21 november 2016

Författarpresentation: Viktor Nilorak

Frågor och svar skrivna av författaren själv.

Varför skriver du?  
Under många år ägnade jag mig åt forskning och akademiska texter, men började längta efter att skriva mer fritt. Jag ville gå vidare i livet, utvecklas och skriva något intressant, tänkvärt och trovärdigt, utan att vara bunden av vad som verkligen är sant eller inte.
Jag skriver inte bara för att producera; jag vill berätta något och förmedla en djupare mening som tar både mig och läsaren vidare i livet. Min avsikt är att förmedla något tänkvärt på ett elementärt plan. Jag vill göra något annorlunda, något som ”leker med alla sinnen”. Vardagen är givetvis viktig, liksom livsstilar och karaktärer som av olika anledningar förändras. Men jag vill få in funderingar på en mer abstrakt nivå också, bort om det vardagliga – en gåtfull, andlig eller mystisk dimension som förankras i verkligheten. Jag försöker göra svårtillgänglig och ibland gammal kunskap intressant och tillgänglig för den som inte har tid att söka information själv. Min uppfattning är att människor av idag inte har så mycket tid över att tänka på sådant. Jag vill utmana läsarens tankevärld, ge en ”trigger” att fundera i nya och egna banor. Att skriva äventyrliga romaner med spänning och tänkvärdheter är något jag brinner för. I korta ordalag vill jag ge läsaren något att koppla av till och som samtidigt bär på en subtil dold djuphet.  

Hur skulle du beskriva stilen i din debutroman för potentiella läsare? 
Jag har medvetet undvikit att försöka återge en rafflande story i hetsigt tempo. Min ambition är att berätta något mer, att väva in tänkvärdheter och kanske alternativa livsval i berättelsen , att försöka hålla en högre abstraktionsnivå så att säga, där man kan finna djupare mening bakom orden, om man vill. Visst innehåller Lignumkorset spänn ing och ondska emellanåt, men också feelgood och en nyfikenhet på historiska miljöer. Den som längtar efter att slå sig fri från gängse normer och att förändra sitt liv i en mer spännande riktning tror jag uppskattar Lignumkorset . Ja, givetvis bör där nog även finnas en viss nyfikenhet på just Spanien .
 
Jag har inte följt någon mall eller så, även om jag vet att det finns vissa regler man bör följa; det blir visserligen per automatik ett visst mönster bara man berättar något och särskilt i en längre berättelse. Men, det är en förhållandevis vanlig person som berättar storyn i jag - form och företrädesvis i presens. Jag ville ge en känsla av att allt händer här och nu. Ja, jag har alternerat jag - formen med en klassisk berättarröst, beroende på vem som gör vad i handlingen.
  
Vad var det som drev dig att skriva Lignumkorset? 
Startskottet var ett besök i den spanska staden Caravaca de la Cruz, där det sägs finnas en bit från Jesu kors, lignumkorset. Legenderna som berättades och rummet där det sanna korset (Vera Cruz) finns talade till mig; min fantasi spann loss när jag förstod att det ursprungliga korset försvunnit på ett oförklarligt sätt år 1934. Jag ville knyta ihop historia och nutid med mystik och andlighet. Min ambition var att skriva något som ligger i tiden och är aktuellt, samtidigt som det återknyter till dåtid. Jag ville förmedla en bild av Spanien och ge läsaren ett äventyr på flera plan. Utöver det hade jag i min bekantskapskrets en person som berättade om sina tidigare uppdrag inom säkerhetstjänsten och CIA. Ja, kanske var det en mytoman, men mycket intressant att lyssna på. I samma veva träffade jag en person som agerade personlig guide under en bergsutflykt i Spanien. Personen ifråga ändrade beteende på ett sätt som jag upplevde obehaglig t ; dessa båda personligheter har i olika mixar utgjort modeller för en del av karaktärerna i Lignumkorset.

Under skrivandets gång ökade drivet med all research jag gjorde; ju mer jag förstod om till exempel en plats, ett sällskap eller ett fenomen desto mer intr essant blev det att förmedla det till en potentiell läsare. Slutligen så drevs jag såklart också av att visa hur underbart härligt, dråpligt och roligt det kan vara att leva nära kattdjur av arten felis catus .  

En av karaktär erna kallas Skeoningen, vad är tanken bakom det? 
Vad gäller dialekter så har jag kopplingar just till södra Sverige och är väldigt förtjust i dialekter, framför allt de sydsvenska. Det föll sig naturligt att ha med en person som bland annat talar med diftonger i dialoger. Jag tror mig veta en del om de sydsvenska dialekterna , men visst finns det risk för att någon tar illa upp. Min mening är dock inte att göra mig lustig, tvärtom ! Jag högaktar de sydsvenska dialekterna och vill lyfta fram den härliga känslan och glädjen de förmedlar. Om någon mot förmodan tar illa upp, så ber jag gladeligen om ursäkt.  

Hur ser ett Lignumkors ut? 
Etuiet som finns i Caravaca de la Cruz är ett dubbelarmat kors . Titta gärna på bild här: http://www.turismocaravaca.com/index.php/la - cruz - de - caravaca

Har du någon förebild? 
Ja flera, men Dan Brown är nog den främsta .
 
Varför skriver du under pseudonym? 
Jag är inte bekväm med offentlighet; mitt driv ligger i research och att skriva, inte att synas som person.
  
Kommer det fler böcker i samma stil som Lignumkorset? 
Ja, jag skriver just nu på nästa , så det är på gång.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar