måndag 21 november 2016

Måndagsgrubbel: Vad är en roman?

Förra veckan hoppade jag måndagsgrubblet pga av tidsbrist och brist på ork. Denna måndag kommer jag med anledning av Lyrans Noblessers Den bästa utmaningen grubblar över vad är egentligen en roman? Utmaningen gick ut på att lista den bästa amerikanska författaren som skrev romaner. Jag tyckte att jag läste mycket romaner och då även av kvinnliga amerikanska författare. Men så visade det sig att det gjorde jag inte alls. Och många av de jag listat som romaner kategoriseras under andra etiketter såsom feel-good, underhållningslitteratur eller chick-lit. Så vad är då en roman? Vilka böcker passar egentligen in på etiketten roman? Vi börjar med att reda ut alla begrepp tror jag.

Enligt wiki är romanen en  "populär skönlitterär form som består av en längre berättelse på prosa." Men att "Moderna romaner kan ytterligare delas in i genrer såsom detektivromanscience fiction-roman och kärleksromaner"  

Så om jag förstår detta rätt så är  begreppet roman grunden och där man sedan lägger till någon form av specifikation i form av feel-good, detektiv eller kärleksroman för att specificera exakt vad boken handlar om. Så att jag läsare vet om det är en feel-good jag läser eller om det är en detektivroman. Denna indelning är det vi även kallar genrer om jag förstår det hela rätt.  Så en bok som har etiketten feel-good är i grunden en roman men där själva etiketten hjälper oss läsare att förstå vad för sorts bok det är. Möjligen är dessa indelningar också till hjälp för författaren när de skriver? Men då är även dystopier och fantasy en form av romaner? De är ju längre berättelse skrivna på prosa men har en särskild inriktning/tema och därför blir de fantasyböcker eller dystopier. 

Finns det möjligen någon form av böcker som enbart är romaner? Är romaner på något sätt en egen genre?  Enligt sidan författartips så ska romanen innehålla en story, en intrig samt innehålla en början, en mitt och ett slut. Men det hjälper ju inte mig egentligen, för det jag vill veta är om en bok enbart kan kallas för att det är en roman. Inget annat, bara att det är en roman. Eller måste varje roman delas in i olika former av genrer? Skriver tex Mhairi McFarlane romaner i genren chick-lit eller skriver Lucy Dillon romaner i genren feel-good? Om jag istället läser tex Toni Morrison som var mitt exempel i Den bästa utmaningen, kallas hennes verk för romaner eller är det även något mer? Söker man på Toni Morrisons bok De blåaste ögonen står det att det är en fiktion samt en roman. Medan inne på Bokus så står boken under kategorin Samtida skönlitteratur.  Under denna kategori hittar vi även Lucy Dillon. 

Då fick vi ytterligare ett begrepp att reda ut, nämligen skönlitteratur. Såhär skriver wiki om det: "Skönlitteratur är en samlingsterm för berättelser och andra texter skrivna med konstnärliga mål. Innehållet kan vara påhittat utan att det nödvändigtvis måste vara lögn." Alltså precis som Toni Morrison eller Lucy Dillons bok. SamtI bokhandlar och bibliotek utgör skönlitteratur en betydande andel av de böcker som ställs ut, och delas därför upp i flera undergrupper, baserat på genremålgrupp eller omfång"   

Indelning brukar göras i tre större grupper nämligen epik, dramatik och lyrik. Dessa huvudgrupper delas sedan i mindre undergrupper. Epik delas tex in i roman, epos och noveller.  Därefter delas varje undergrupp in i olika stilar och genrer. Så en bok är inte bara en bok, rakt upp och ned. Det är inte bara en roman utan varje enskild roman ska placeras i rätt sorts fack beroende på vilket innehåll den har. Eller är jag helt ute och cyklar? Har ni några tankar kring dagens måndagsgrubbel som inte skapade några direkta svar utan istället fler frågor. 

2 kommentarer:

  1. Mitt korta svar på ditt långa grubbleri är att det här är ett typexempel på tillfälle då jag kan känna mig lite underlägsen. En del personer är så duktiga på att jonglera med de olika termerna och jag blir alltid lite osäker när någon ropar "lysande prosa!" eller "fantastisk lyrik!". Inte så att jag inte KAN orden, men jag kan känna mig osäker på vad som ska läggas in i begreppen, hur vida de är, vad som inkluderas. Jag passar mig för att svänga mig med begrepp jag inte till fullo behärskar. Har jag läst ett epos, till exempel? Min enda tanke är Illiaden och Odysséen när jag hör det ordet. Hur lång får en novell vara? Vad skiljer en kortroman från en novell? Autofiktion - hur känner man igen det?
    En bok är en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådär känner jag också det. Människor som svänger sig med tjusiga termer gör mig faktiskt lite rädd! Precis som du säger så blir jag osäker och vet inte riktigt vad jag ska säga. Det var väl lite meningen med inlägget att öppet grubbla om saker som jag faktiskt är lite ängslig över att erkänna att jag inte riktigt har koll på. En sak jag glömde nämna är också att ibland får jag för mig att säga tex " Åh jag läste en så bra roman häromdagen" är lite finare än att säga " Åh jag läste en så bra feel-good bok häromdagen". Trots att de båda egentligen är samma sak, precis som du säger: En bok är en bok =)

      Radera