tisdag 8 november 2016

Tematrio: Autofiktion och annat som kanske är sant.

Det var länge sedan jag var med på tematrion men nu är det dags att komma igång igen. Så här kommer den första tematrion ifrån Lyrans Noblesser på väldigt länge. Veckans tematrio handlar om:
" Berätta om tre bra böcker som på något sätt är baserade på verkligheten!"


  1. Kaufmanns utvalda av Karl Almén Burman bygger på verkliga sjukhusjournaler och författarens egna farmors minne ifrån sitt arbete som mentalsköterska i Sverige på 50-talet. Fina personskildringar och ömsint berättade om det mörkaste mörkret. 
  2. Expedition Kanchenjunga av Michelle Paver. Här använder sig författaren av tidigare bergsexpeditioner som funnits i verkligheten och införlivar dom i en egen påhittad expedition. Och adderar en spökhistoria, mycket läsvärd. 
  3. Sekten på Dimö av Mariette Lindström. En thriller om det farliga med sekter och hur lätt det är att snärjas. Författaren har själv erfarenheter ifrån sektlivet, närmare 25 år och en hel del av hennes erfarenheter finns möjligen med i berättelsen. Mycket läsvärd.
Sedan två bubblare, nämligen två böcker som står olästa i min hylla och som jag gärna vill läsa. Nämligen Blonde av Joyce Carol Oates och Hon älskade av Helena Henschen

18 kommentarer:

  1. Blonde har jag haft hur länge som helst i bokhyllan men inte haft tid att sätta igång med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska rejäl bok med så det tar lite emot att börja för mig. Har den i pocket och det är en rejäl rackare.

      Radera
  2. Åh Blonde har jag också, den vill jag verkligen läsa snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med =) Men har den i pocket och den är ganska så rejält tjock faktiskt.

      Radera
  3. Har inte läst någon av dessa, men Sekten på Dimön lockar verkligen.

    SvaraRadera
  4. Jag har bara läst dina bubblare, blev inspirerad att kolla mer på de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag kan varmt rekommendera alla faktiskt =)

      Radera
  5. Låter spännande, och lite otäckt!

    SvaraRadera
  6. Expedition Kanchenjunga kollade jag lite på, i förhoppningen att någon av sönerna kanske skulle intressera sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är skrämmande och rätt otäck, vet inte hur gamla dina söner är men jag tycker den mer riktar sig mot vuxna faktiskt.

      Radera
  7. Av dessa bara läst Sekten på Dimön, riktigt ruggigt bra! Pavers bok kände jag inte till, men beskrivningen lockade och Evig natt var ju fantastisk, så Expedition Kanchenjunga noteras, tack för bra tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Det är en bok som passar väl att läsa nu i vinterkylan tycker jag =)

      Radera
  8. Förresten, ang. bubblarna, Helena Henschens bok är så bra, låt inte den stå oläst! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken har faktiskt flyttats ifrån olästa-böcker hyllan till ska-läsa hyllan! =)

      Radera