måndag 7 november 2016

Utmaning: Bästa Dystopi



Lyrans Noblesser har börjat med en ny form av utmaning, första inlägget kom i lördag och jag  passar på att hoppa på idag!  Den första utmaningen är:


.."temat för denna, den första, bästa-utmaningen dystopier, post-apokalypser och annat elände. Välj ut EN, den ni tycker är allra bäst, och berätta för oss vad det är ni gillar med den. Ni kan välja att berätta om en bok eller en film."

 Vi ska alltså utse en bästa bok inom genren dystopi. En enda... Alltså bara en enda! Jag hade kunnat lista många väldigt bra böcker inom denna genren efter jag verkligen älskar just dystopier. Det finns så många att välja på ju. Jag skulle kunna nämna Anna Jacobsson Lunds Tredje principen, Tidens mirakel av Karen Thompsson Walker, Pandemium av Lauren Oliver eller möjligen Oryx and Crake av Margret Atwood eller så tar vi Karin Tidbeck Amatka, dessutom går det ju inte att inte nämna Hungerspelen av Suzann Collins. Filmer låter jag bli att ens börja tänka på för då kommer detta inlägg att spårar ut helt nämligen!

Så jag lyssnar på Lyran och väljer en enda!

Jag väljer då In i skogen av Jean Hegland som fortfarande ett år efter avslutad läsning finns kvar hos mig. Det händer att jag fortfarande tänker på den och jag bär med mig systrarna Nell och Eve ännu. In i skogen är en skimrande vacker bok om total mörker och hopplöshet. Det är en avskalad dystopi som behåller sitt fokus på individens inre när det vanliga samhället gått under. En njutning att läsa. Så här skrev jag om den när jag läste den, ord som håller än idag:

Jag älskar verkligen denna boken, den borrade sig in under huden på mig och rätt in i hjärtat. Vid vissa scener flödar tårarna, inte fulgråt utan istället stilla tårar av förtvivlan och sorg. Jag gillar hur författaren lyckas mejsla fram sina karaktärer så intensivt levande framför mina ögon. För hur länge orkar man upprätthålla sina drömmar? Hur länge orkar man kämpa egentligen? Skogen som omringar huset har även den en viktig roll i berättelsen och jag älskar Heglands sätt att beskriva skogen som både en vän och en fiende."

6 kommentarer:

  1. Tack, så bra att bli påmind om Jean Heglands bok - vill läsa! Ska nu direkt kolla om den finns på biblioteket. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag kan varmt rekommendera den, en lite lågmäldare och finstämd dystopi tycker jag.

      Radera
  2. Men den här har jag ju oläst på läsplattan. Mumma! Och så glad att det finns fler än mig som inte kan begränsa sig i en sån här underbar genre, Karin Tidbeck är ny för mig, ska kolla upp henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du har den oläst! Du har fin läsning framför dig! Nej hur i hela fridens dar ska man kunna begränsa sig när det kommer till denna genren? Finns ju så många bra och bästa ju =) Karin Tidbecks Amatka är annorlunda men jag gillade den, tänker på den fortfarande ibland.

      Radera