torsdag 24 november 2016

Hexzilla & Umbolas av Mats Ekman

Mats Ekman, Hexzilla & Umbolas   
Rec-ex ifrån författare, Tusen tack!

Handling:
”Trolleri måste väl inte vara tråkigt?” menar Hexzilla. De tre trollgubbarna Storgamlingen, Antofagastes och Grimpo av Yax, som ska utbilda henne till byhäxa, håller inte med. De lever i den stora borgen som en gång byggdes av trollkarlen Den Grå, en man som tyckte att allt skulle vara stillsamt, grått och tråkigt.

De tre blir till slut så trötta på Hexzilla att de förvisar henne från slottet och från hennes hemby. Hexzilla blir rasande, packar sin väska och ger sig av. På sin färd slår hon sig ner i Skogsbryna By, i farfarsfars stuga, där hon också möter sin nya bästa vän, monstret Umbolas. Tillsammans hjälps de åt att befria byn från några av de farligaste varelser som finns, Stortrollet och Jupitervargarna.

Vad jag tyckte:
Hexzilla och Umbolas är en charmigt lekfull berättelse fylld med äventyr, spänning och knasigheter. Boken är skriven på ett enkelt sätt men utan att bli för simpel, det finns en viss utmaning i språket som är både inbjudande och lockande. På något sätt så tänker jag på Pippi Långstrump när jag möter Hexzilla första gången, det är inte någon kopia dock bara det att Hexzillas kaxiga attityd och lekfullhet påminner om just Pippi. Umbolas, det blå monstret som egentligen är väldigt snäll och ensam är en så söt karaktär. Jag blir direkt förtjust i honom. Boken har också fina bilder som fördjupar upplevelsen och skapar en härlig atmosfär. Jag gillar väldigt mycket hur vi får följa Hexzilla på hennes utveckling och när hon får lära sig vad som krävs för att vara byhäxa. Andra teman i bok är framförallt vänskap och om att tillsammans kan man göra underverk.

Jag tror att Hexzilla och Umbolas skulle vara en riktigt rolig bok att högläsa tillsammans med barn. Nu har jag inga barn i min närhet som jag kan prova på så det upplåter jag till er att göra! Jag kan verkligen varmt rekommendera Hexzilla och Umbolas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar