tisdag 15 november 2016

Utmaning: Den bästa: Kvinnor i USA


Det blev inget måndagsgrubbel igår eftersom ett långt och intensivt möte med arbetsterapeuten dränerade mig på all energi. Men jag grubblar nästa måndag istället. Idag ägnar jag mig åt Lyrans noblessers utmaning Den bästa. Denna vecka handlar det om kvinnor i USA, ett tema som hänger ihop med det katastrofala valet i USA förra veckan. Så här skriver Lyran:

 Berätta om den bästa romanen skriven av en nu levande amerikansk kvinna. Boken får gärna ha ett kvinnotema, men det är inget krav.

En svår fråga och jag märker när jag bläddrar i min läslista att kvinnliga amerikanska författare är skrämmande få. De jag läser skriver antingen dystopier eller fantasy eller för tonåringar men inte många vuxenböcker. Detta måste såklart bättras på. Idag föll valet på en bok av en författare jag gärna vill läsa mer av och som jag läste när jag var yngre. Tyvärr glömde jag bort henne på vägen men jag har några av hennes böcker stående i min bokhylla, olästa. Mitt val blev:

* Toni Morrison, De blåaste ögonen.
Det är många år jag läste boken men på något märkligt sätt finns det spår av den i mig än idag. Pecola och hennes utsatthet minns jag, inte i detalj men ändå tillräckligt för att veta att Toni Morrisson är en författare värd att ta upp bekantskapen med igen.

10 kommentarer:

  1. Hej. Angående Blonde, som verkligen tar sin tid att läsa, kan jag rekommendera mitt sätt att göra det.

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2010/05/10/2951280-oates-joyce-carol-blonde/

    välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant upplägg =) Jag ska kika närmare på det. Tack för tipset!

      Radera
  2. Morrison, ja. Jag har också tänkt att jag skall läsa mer av henne någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en intressant författare men som jag inte läs på väldigt länge.

      Radera
  3. Toni Morrison är bra, berättar om allvarliga ting

    SvaraRadera
  4. Jag övervägde också Morrison länge, hon var #2 på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hon är en väldigt intressant författare. Tyvärr var det längesedan jag läste något av henne

      Radera
  5. Det här var ingen författare jag tidigare kände till. Kom också på att det var väldigt få just kvinnliga amerikanska författare jag läst böcker av, men massor av manliga, helt klart något man borde rätta till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt, jag trodde verkligen att jag läste många fler kvinnliga amerikanska författare.

      Radera