söndag 14 juni 2015

En försenad bok! Megan Abbotts Om du vågar

Megan Abbott, Om du vågar 

Häromdagen läste jag en recension av denna boken och påmindes om att jag med läst denna....I april men glömt att skriva ned den på läst listan och har inte skrivit om den heller! Så kan det gå! Så här kommer mitt omdöme kring en djupt obehaglig och välskriven bok.

Handling:
Addy Hanlon har alltid varit Beth Cassidys bästa vän. Beth är den som bestämmer och Addy ser till att det blir som Beth vill. Så har det varit genom hela high school och nu är tjejerna högst upp i skolans hierarki: de är seniorer och styr över skolans lag i cheerleading. Tjejerna i laget följer deras minsta vink – ända tills den nya tränaren kommer till skolan.
Tränaren Colette French är kylig, krävande och står med en fot i tjejernas vardag och med den andra i en vuxenvärld som är precis utom deras räckhåll. Addy kan inte låta bli att fascineras av henne, men Beth håller sig på sin kant. Sakta och metodiskt intrigerar hon för att återigen bli nummer ett - både i laget och för bästa vännen Addy. 
Ett självmord leder till en polisutredning av den nya tränaren. När den första chocken har lagt sig, försöker Addy ta reda på sanningen bakom det påstådda självmordet. Snart inser hon att gränsen mellan kärlek och lojalitet är både svår och farlig
Vad jag tyckte:
Djupt obehaglig och skrämmande bok som berör tonårs tjejer tuffa tid och ofta elaka beteende. Jag var själv inte populär men heller inte mobbad, jag var mest osynlig och flöt med genom högstadiet. Addy är en av de populäraste tjejerna i hela skolan, hon är Beths högra hand och Beth är den som står på toppen. Deras relation är så hatfylld och samtidigt så kärleksfylld att det ibland gör ont att läsa om dom. Sedan handlar boken väldigt mycket om ett ämne som jag visste väldigt lite om innan, jag kände såklart till det och sett det i filmer och liknande. Nämligen Cheerleading, en obarmhärtig sport där det under glittriga pompoms, pudrade ögonlock och vältränade muskler ryms blod, svett och tårar. Där flickorna anstränger sina kroppar till max utan att äta ordentligt för att inte riskera att bli fet. En scen har naglats fast i mitt huvud, en scen som berör just detta och det är när en av flickorna får höra av coachen att hon är lite för mullig, efter träningen går flickan in på toan och spyr. Hon ber även Addy sparka henne i magen så att hon får upp det sista och Addy gör det för att hon förstå behovet..... Jag kan inte glömma den scenen. Det är även så att är man en chearleader-tjej så är man något att räkna med. Även här styr Beth, lagkaptenen,  med järnhand, i alla fall tills den nya tränaren kommer. Därefter går allt helt fel och vi som läsare förstår att något kommer hända, något som inte alls är bra men det går inte att stoppa det. Det är som en snöboll som börjat rulla, det eskalerar kvickt och snart så blir det riktigt otäckt. 
Sedan så finns där all denna tonårsångest inbakat i historien, vikthetsen som pågår igenom hela boken gör ont i mig. Jag känner själv igen mig ifrån min egna tonårstid och när jag läser hur Addy och Beth tuggar på en muffins för att sedan spotta ut det, för att få smaka på muffinsen men utan att faktiskt äta den vill jag mest skrika åt dom! Jag vill säga att ni visst duger och är ok precis som ni är. 
Om du vågar är en stark skildring om vänskap, maktspel och kärlek. Där Megan Abbot med ett exakt och klart språk skildrar detta triangeldrama som bildar en en rå och obehaglig historia. Där Abbott briljerar med välskrivna karaktärsteckningar och en smart psykologisk handling som dessutom rymmer ett mord.  Jag hoppas verkligen vi får se fler böcker av Abbott översatt till svenska inom en snar framtid.

(Kaosutmaningen 2015: 26: Läs en bok om en skolklass)

4 kommentarer:

  1. Tack för en bra recension! Jag var lite skeptisk till denna bok, tänkte att det var en ungdomsbok som inte direkt var något för mig, men jag ändrade mig faktiskt efter att ha läst vad du skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord! Så glad jag blir! =) Jag kan varmt rekommendera boken, även om den stundtals är rätt obehaglig.

      Radera
  2. Låter som en bok jag kan tycka om. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera den! =)

      Radera