tisdag 30 juni 2015

Topp 10 bästa böckerna hittills i år


Nu var det ett bra tag sen jag var gjorde en topp tio lista men idag fick jag plötsligt en ledig dag. Ändring i schemat ledde nämligen till en oväntad ledig dag! Och denna vecka vill Broke & Bookish att vi ska lista de tio böcker vi tycker varit bäst hittills i år.  I år har fyrorna och femmorna duggat tätt faktiskt, så vi får se om jag kan göra ett bra urval! De jag valde ut är de jag idag minns extra mycket och är de som innehar fem eller fyra+ i betyget. Men bland fyrorna gömmer sig många fina guldkorn också.

Top Ten Tuesday: It's about the halfway point so let's discuss the books that have been our favorites thus far! How has everyone's reading year been so far?


  1. Mistborn av Brandon Sanderson. En tegelstenskoloss till fantasybok men så galet bra.
  2. Jag ger dig solen av Jandy Nelson. En bok som värmde en sargad själ.
  3. Attentaten i Gallus av Eva Holmquist. En utomordentligt snygg svensk fantasy riktad till en yngre publik
  4. Tredje Principen av Anna Jakobsson Lund. Galet snygg svensk dystopi!
  5. Kråkflickan av Jerker Eriksson & Håkan Axlander. Victoria Bergmans svaghet kommer stanna kvar hos mig länge
  6. Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowlers. En bok som fick mig att tappa hakan, en enastående läsupplevelse.
  7. Ensam på Mars av Andy Weir. En övergiven astronaut på Mars visade sig vara en riktig höjdarbok!
  8. Stormvinge av Oskar Källner. Svarta Hingsten i ny tappning! Nostalgin flödade när jag läste denna och minnena ifrån min egna hästtid gjorde min dag.
  9. Ett folk utan land av Melina Marchetta. En säregen fantasy som berörde mig djupt och som väckte många tankar.
  10. Kanske är det allt du behöver veta av E.Lockhart. En mycket speciell bok med en hel del oväntade vändningar.
Bubblare får bli Boktjuven av Markus Zusak, en stark bok som berörde mig djupt och som jag imponerades stort av. Även Margret Atwoods Oryx and Crake borde få vara med på denna listan då denna mörka dystopi är en av de bästa jag läst på länge.

12 kommentarer:

  1. Ensam på Mars är ohotad etta hos mig, än så länge. Mistborn hoppas jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Mistborn kan jag varmt rekommendera!

      Radera
  2. spännande lista. Vi är alla helt utom oss och Ensam på Mars står bägge på min "nyfiken på" lista...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan varmt rekommendera båda två!

      Radera
  3. Kanske är det allt du behöver veta fick komma med på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en oväntat bra bok, med chockerande vändningar!

      Radera
  4. Karen Joy Fowlers bok hade jag tänkt läsa i sommar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har härlig läsning framför dig =)

      Radera
  5. Jag ger dig solen är verkligen en fantastisk bok :) Likaså Ett folk utan land. Jag är nyfiken på både Stormvinge och Tredje principen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både stormvinge och Tredje Principen kan jag varmt rekommendera!

      Radera
  6. Intressant lista. Eftersom jag håller med om alla de jag läst själv, så måste jag ju läsa även de jag inte läst redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu blir jag nyfiken på vilka du inte läst!

      Radera