onsdag 10 juni 2015

Top Tem Tuesday (fast på en onsdag) Tio längtansböcker 2015

Denna vecka vill Broke and Bookish, Top Ten Tuesday, att vi ska lista tio böcker som kommer ut 2015, det som återstår av året då, som vi väntar på. Sommarens böcker har jag pratat om tidigare har jag för mig så jag börjar min jakt på spännande böcker ifrån augusti och framåt. Alltså höstens böcker.  Nu har jag inte granskat alla förlagen så det lär säkert finnas ännu fler som skapar läslust och längtan.

( Sedan kan vi ignorera det faktum att det faktiskt är onsdag idag och inte tisdag, men nytt jobb som tröttar ut mig fullständigt så igår orkade jag inte skriva)


  1. Alvernas liv av Muriel Barbery. Författaren av Igelkottens elegans och Smaken, två stora favoriter hos mig kommer i oktober med en bok som låter helt oemotståndlig.  En bok med inslag av mystik, magi och realism. Sekwa förlag.
  2. Ett förbud mot mord av Louise Penny.  En bokserie som är som Morden i Midsomer fast i Kanada! Kommer i september, Modernista förlag
  3. Lewispjästerna av Peter May. Tredje delen om Fin Mcleod, äntligen! Kommer i Augusti, Modernista förlag
  4. Slutna ögon av Belinda Bauer. Också en favoritförfattare, även hon på Modernista förlag. Kommer i augusti
  5. Små svarta lögner, Sharon Bolton. Verkar vara en fristående bok utan Lacey Flint så det ska bli spännande att läsa. Återigen Modernista förlag! Utkommer i oktober
  6. Miniatyrmakare av Jess Burton. Låter spännande och annorlunda, återigen Modernista förlag. Utkommer i oktober
  7. Komma fram av Rainbow Rowell. En författare som snabbt seglat upp som favorit hos mig. Utkommer på Gilla Förlag i oktober
  8. Gudar och monster av Laini Taylor. Den avslutande delen om Karou och Akiva! Längtar så! Men bävar samtidigt. Utkommer på Bazar förlag i oktober.
  9. Vinterfolket av Jennifer McMahon. En bok jag hört mycket om och är riktigt sugen på. Även denna på Bazar förlag, kommer i oktober
  10. Stjärnfall av Lars Wilderäng. Uppföljaren till Stjärnklart, en svensk dystopi som fick mig att börja räkna på konserverburkar och stearinljus! Kommer i augusti på Massolit förlag
En bubblare är Harper Lees bok Ställ ut en väktare, en uppföljare till Dödssynden, detta kan både bli "Wow" men också "Åh nej" tror jag. Kommer på Albert Bonniers förlag i augusti.

2 kommentarer:

  1. Komma fram och Gudar och monster ser jag mycket fram emot :-) Ställ ut en väktare är jag nyfiken på, men som du säger: det kan bli "åh nej".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det bli både ock på Ställ ut en väktare men läsa den måste jag ju göra. Kanske köra en omläsning på Dödsynden först =)

      Radera