tisdag 2 juni 2015

Topp tio böcker som blivit bra som film/tv-serie

Idag vill Broke and Bookish att vi ska lista tio böcker vi hade älskat att se som film eller tv-serie. Spännande ämne då omvandlingen till film ifrån bok kan bli utmärkt men också katastrofalt dåligt.


  1. Det sista riket av Brandon Sanderson. Detta hade kunnat bli en fantastisk tv-serie i de rätta händerna tror jag. 
  2. Tredje Principen av Anna Jakobsson Lund. Svensk dystopi hade garanterat kunnat bli en riktigt bra film
  3. Den mörka ängeln av Laini Taylor. Kanske en svår film/tv-serie att göra med det rätt annorlunda temat men hade varit sjukt spännande att se Karou, Akiva och de andra.
  4. Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Hade kunnat bli en varm och mysig film tror jag
  5. Nattfilm av Marisha Pessler. Hade kunnat bli en riktigt skrämmande och otäck film om de hade lyckats få med alla de där detaljerna på ett snyggt sätt
  6. All the light there was, Nancy Kricorian. Detta kunde bli en varm och ömsint skildring av en ung armenisk flickas uppväxt och första kärlek i det naziockuperade Tyskland
  7. Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King. En film om överlevnad sett ur en ung flickas ögon, jag tror att det hade kunnat bli en otäck och skrämmande film.
  8. Legend av Marie Lu plus Prodigy och Champion. Detta hade varit så spännande att se som film!
  9. Nattens cirkus av Erin Morgenstern hade också kunnat bli riktigt bra som film
  10. Ensam på Mars, Andy Weir. Denna ska förvisso komma som film men tar ändå med den för jag tycker det ska bli riktigt spännande att se hur de lyckas omvandla denna fantastiska bok till film.

10 kommentarer:

  1. Nattfilm tror jag också skulle kunna bli en ruskigt bra film, men jag tror inte att jag skulle våga se den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ett stort skräck fan så jag hade älskat det =)

      Radera
  2. Både Legend och Nattens cirkus är på gång som film har jag läst. Ska göra vad jag kan för att gå dig till mötes på punkt nummer två. :) Visst skulle den kunna bli en väldigt häftig film (eller TV-serie, om vi ändå önskar oss saker). Jag har från säkra källor att det skulle krävas så där 50-70 miljoner för att få till den bra. Det känns väl som hittat. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så spännande med Legend och Nattens cirkus! Då får jag hålla koll på det, tack så mycket för tipset! Jomen det väl var inte så farligt ;) Hoppas på det ändå! Håller tummarna hårt =)

      Radera
  3. 1,3,5,7,9 hade jag så gärna sett som filmer :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) I de rätta händerna hade det nog kunnat bli riktigt bra filmer!

      Radera
  4. Ensam på Mars, Nattfilm, Eleanor & Park, Legend och Nattens cirkus hade jag gärna sett som filmer eller TV - serier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensam på Mars ska ju komma i höst, tror jag det var! De andra hade säkert blivit härliga filmer.

      Radera
  5. Har inte läst någon av dem, men utifrån vad jag läst om böckerna kan jag hålla med om flera - bl.a. Legend

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Då har du många fina böcker att upptäcka innan de blir ev till film! =) Drömmar måste man ju få göra =)

      Radera