tisdag 2 juni 2015

Tematrio: Minnesvärda mammor



Lyrans tematrio ska denna vecka handla om mammor!

"Så här dagen efter Mors Dag är väl temat givet - Minnesvärda Mammor. I litteraturen finns ju allt från de bullbakande drömmammorna till skrämmande mardrömsmorsor. Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!"


  1. Hundra mil av Jojo Moyes. Jess i denna boken är en imponerande mamma, två barn i olika åldrar. Vart av ett av dom inte är hennes utan hennes ex:s exfrus son! Jess är stark, orubblig, modig och stolt.
  2. Vi är alla helt utom oss av Karen Fowler. Från en totalt närvarande mamma till en totalt frånvarande mamma.  En stark skildring av syskonskap och moderskap tycker jag.
  3. Fågelburen av Liza Jewell. Om en familj där moderns sköra psyke gett vika helt och där samlandet gått överstyr helt. Där varje föremål är ett minne, en påminnelse om något som har hänt. En stark bok med värme och kärlek.

22 kommentarer:

  1. fin trio! lägger dem till min TBR - lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera dom! Passar utmärkt nu i sommar med =)

      Radera
  2. Låter som en intressant trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! De är alla tre väl värda att läsas =)

      Radera
  3. Vi verkar tycka om samma sorts böcker:). Tycker om både Ett hundra mil och fågelburen. Jag ska absolut titta på nummer 2 också:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2:an är verkligen en bok väl värd att läsas, den bjuder på en väldigt annorlunda twist! =)

      Radera
  4. Bra trio ettan fick jag hem igår,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt fin bok, härlig sommarläsning =)

      Radera
  5. Okända mammor för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera alla tre =)

      Radera
  6. Intressanta böcker alla tre, inte läst någon av dessa. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera alla tre! =)

      Radera
  7. Inget jag har läst, men Moyes står på läslistan (med en annan bok).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moyes böcker är väl värda att läsa, härlig sommarläsning =) Även de andra två kan jag rekommendera

      Radera
  8. Har inte läst någon av dessa, men de två första har jag i alla fall hört talas om. Och faktiskt känner jag mig lite sugen på att läsa dem också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag kan varmt rekommendera alla tre! De passar utmärkt som sommarläsning!

      Radera
  9. Jag blir sugen på att läsa alla tre :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! =) Jag kan varmt rekommendera alla tre, perfekta som sommarläsning med!

      Radera