tisdag 9 juni 2015

Pax:Grimmen av Larson & Korsell

Åsa Larsson & Ingela Korsell, Pax: Grimmen 

Handling:
Det finns ett hemligt,magiskt bibliotek under kyrkan mitt i Mariefred. Två väktare har vigt sina liv åt att skydda böckerna och den kunskap som vilar däri, men på ålderns höst behöver det hjälp och bröderna Alrik och Viggo är de utvalda.

Del två i serien tar vid precis där Nidstången, den första boken i serien, slutade. Alrik och Viggo får fullt upp när en best attackerar djur och människor i staden. Är det en hamnskiftare eller en varulv som går lös? Hur ska sådana bekämpas? Och kan man lita på häxmästaren som plötsligt dyker upp i Mariefred för att söka råd i biblioteket?

Vad jag tyckte:

Grimmen är lika spännande och actionfylld som bok ett i serien vilket ger en härlig läsupplevelse. Alrik och Viggo är två smart killar, även om det ibland inte går riktigt som de tänkt sig och även om de ibland gör fel. Men i slutändan så lyckas de tillsammans reda ut situationen och det trots att mobbargänget i från förra boken fortfarande slår sina lovar kring dom. En smart historia med välskrivna karaktärer blir tillsammans med humor och värme en härlig läsupplevelse. Ingela Korsells välgjorda serieteckningar skapar ytterligare en dimension till berättelsen.

Samtidigt är Grimmen en riktigt läskig historia om bestar och monster samt en häxmästare som kör motorcykel och som man kanske inte kan lita på. Dessutom så finns det hundar med i Grimmen! Jag minns med värme Åsa Larssons hundar i hennes spänningsromaner för vuxna! Så jag blir lite extra glad över att det finns hundar med i Grimmen! Alrik och Viggo, dessa två bröder som verkligen inte haft det lätt får här i Mariefred en vänlig och varm familj Laylay och Anders som bryr sig om dom samtidigt som de även får ett uppdrag som de verkligen inte tänkt sig skulle inträffa!  De får också lära känna "pensionärsparet" Estrid och Magnar, två andra karaktärer jag gillar skarpt I Grimmen får även möta en ny karaktär, Hej-Henry, otroligt charmig och rolig karaktär. Dessutom myllrar boken av underbara miljöbeskrivning som gör att jag vill åka till Mariefred!

Så sammanfattningsvis är Grimmen smart, underhållande och rejält actionfylld!

( Men vart är flickorna???? Jag hoppas det dyker upp någon flicka i nästa del)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar