söndag 28 juni 2015

Dr Sömn av Stephen King

Stephen King, Dr Sömn


Handling:
För 36 år sedan lyckades en liten pojke fly undan en besatt författare - sin egen far - och med en hårsmån rädda sig undan när både hotellet han bodde på och hans far sprängdes i luften. Det var en skrämmande historia om The Overlook Hotel, ett hus hemsökt av onda minnen. Berättelsen hette The Shining, på svenska blev det Varsel. Men vad hände med pojken? Det får vi veta nu. Doktor Sömn är Stephen Kings efterlängtade fortsättning på berättelsen om Danny Torrance.

Danny Torrance har blivit en medelålders man. Efter att ha levt ett liv som gränsat till döden genom ett självförbrännande alkoholmissbruk (precis som sin far) så har han blivit nykter och bosatt sig i en liten stad i New Hampshire. Där har han fått jobb som vårdare på ett sjukhem och kan med sin synska förmåga - sin shining - ge tröst och lugna dem, som ska dö. Han har en katt som ständig följeslagare. Patienterna kallar honom Doktor Sömn.

Men hans lugna liv ska snart slitas sönder. Danny har fått telepatisk kontakt med en flicka som har samma förmågor som han, bara oändligt mycket starkare. Flickan, som heter Abra, ber förtvivlat om hjälp. Hon är jagad av en samling vampyrliknande varelser, som lever på människors själar. Och den bästa och mest långlivade näring de kan få är när de träffar på någon som Danny eller Abra.


Vad jag tyckte:

Här kommer alltså en fortsättning på Varsel, en bok som skrämde livet ur mig och fick mig att må fysiskt illa vid flera tillfällen. Även filmen The Shining tillhör en av mina stora favoriter. Så jag var nervös inför att läsa Dr Sömn, skulle det verkligen gå att skriva en fortsättning? Och skulle det i så fall bli bra? Jag tycker nog att man kan svara Ja på båda frågorna. Dr Sömn är förvisso inte lika skrämmande som Varsel men den är likväl en obehaglig bok. Istället ligger stor fokus på relationer och om beroende. Jag gillar att få veta vad som hände den lilla pojken, Danny och få följa honom som vuxen. Han har inte haft det lätt och hans kamp mot alkoholismen är intressant att läsa om tycker jag. Det märks att King vet vad han skriver om, det känns personligt när man läser om Dannys kamp mot spriten.

Själva historien med de synska förmågorna, den onda sekten och den lilla flickan är riktigt välskriven och spännande. King kan verkligen skapa levande karaktärer som man lätt bryr sig om och vill veta mer om.  Men tyvärr så blir hela grejen kring sekten Den sanna knuten rörig och jag får inte riktigt grepp om den. Den känns emellanåt faktiskt en smula löjlig. Men på det stora hela så gillar jag att få återse Danny men istället för ett WOW så blir det bara ett wow, det är bra men inte ruskigt bra.  Men jag är samtidigt glad åt att ha läst denna. 

Nu ser jag framemot att få läsa Mr Mercedes av honom inom kort och sedan har jag några äldre av honom hemma som ännu är olästa.  Köplust, Stark, Förbannelsen, Sömlös, Eldfödd och Om en Buick 8 står olästa i hyllan och väntar på sin tur. Jag brukar köpa på mig äldre King-böcker på loppmarknader under sommaren, man kan ju aldrig få för lite av King!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar