måndag 29 juni 2015

Svarta sagor, red Johnny Berg: Del 1

Svarta sagor, antologi
Rec-ex ifrån Zombie Förlag, Tusen tack!

Jag har läst en novellsamling med 13 noveller ifrån Zombie Förlag, genren är skräck och rysare.
Så här skriver förlaget om själva samlingen: "Rysare och skräcknoveller att läsa då mörkret sänker sig. Författarna tar dig med till skymningszonen där vampyrer, vålnader och andra monster strövar fritt. Tretton mardrömmar att sluka eller njuta en och en ."

 Jag tänker dela upp min recension i tre delar. Jag vill gärna skriva något litet om varje novell nämligen, så här kommer då första delen med de 4 första novellerna. Vissa noveller har jag gillat mer än andra men jag tycker ändå att hela samlingen hållit en hög kvalitet. Där det går så kommer jag länka till varje författares egna sida, om det finns. Länk till själva förlaget finns här ovanför. Del 2 och Del tre finns under respektive länk!

Gastkramad av Lova Lovén.
Viktorias lillasyster har tagit livet av sig. Något som är ohyggligt svårt för Viktoria att förstå. Ännu mer obegripligt blir det när Viktoria börjar undersöka vad som egentligen hände. Det blir även ännu mer skrämmande än vad Viktoria kunnat föreställa sig. Gastkramad är en sorglig berättelse om familjekärlek och uppoffringar. Lova Lovén skriver rättframt och direkt vilket gör att jag kommer väldigt nära Viktoria. Djupt obehaglig är novellen och jag ryser när slutet kommer.

Dödspatrullen av Katarina Emgård
En dystopisk novell som handlar om speciella grupper i samhället som arbetar aktivt med att skapa dödsfällor runt om i samhället. I novellen får vi följa en av dessa arbetare och därigenom får vi en förståelse och kunskap om varför de bygger dödsfällor. En märklig novell som kanske inte direkt skrämde mig men Emgård lyckas ändå göra mig obehaglig till mods. En kall stämning genomsyrar novellen, ett föraktfullt beteende och en kylig distans till det vi kallar normalt mänskligt beteende. En annorlunda novell.

Köttkvarnen av Mattias Lönnebo
En novell som utspelar sig i det vardagliga hemmet, där skräcken kommer ifrån ett helt vanligt köksföremål. Detta är skräck jag gillar! Lönnebos novell bjuder på många kalla kårar och jag tycker så förtvivlat synd om lilla Fabian. Det knäpper, knackar och smyger i huset, skräcken är inte direkt på utan syns i ögonvrån. En otäck novell med hög kvalitet.

Djuptjärn av Elisabeth Östnäs
En spöknovell som utspelar sig förr i tiden. En ung informator kommer till en avsides belägen herrgård för att undervisa de små barnen. Men något står inte rätt till på gården. Varför får ingen sova i de rum vars fönster vetter mot skogen? Varför får de inte gå ut i skogen eller ned till älven?  Elisabeth Östnäs novell ger mig en känsla av gamla viktorianska spöknoveller och det gillar jag verkligen! En detaljrik novell som gör att det verkligen känns som man är där. En novell som gjord för att återberätta framför en öppen brasa en kulen vinternatt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar