tisdag 16 juni 2015

Ondskans paradis: Den oförlåtna av Sandra Gustavsson

Sandra Gustavsson, Ondskans Paradis: Den oförlåtna
Egenutgivning, Rec-ex ifrån författaren, Tack så mycket!
( Sandra Gustavsson har en facebook-sida som heter Ondskans Paradis)

Handling:
Världen bestod av fyra människosläkten. En värld som människan kallar för Paradiset. Världen var ljusets och mörkrets gåva, en gåva som skulle komma att falla i sömn av människans girighet och misstro mot de andra raserna. En förrädare hade öppnat passagen och helvetets mörka skuggor skulle snart bli verklighet. Kriget bröt ut och människan förvisades. Människans beskyddare var borta och Paradiset omslöts av en ogenomtränglig kupol. Sorgen fick fäste och balansen som får allt att existera rubbades. En enda människa kunde återfå lyckan och livet till Paradiset igen. 

Hennes närvaro skulle spegla det förflutna och hennes fria vilja skulle bli avgörande för hela världen. Två hjärtan som slår i samma takt väcks till liv och hans kärlek fyller honom med mod, ett mod som är ödestigande för ljusets överlevnad. När livet vaknar måste gåtorna lösas om hur det som väntar världen ska besegras. Styrkan och uthålligheten finns i dem andra men kunskapen är hennes. En kunskap som kommer att spegla sig i en mycket värre version än vad hon själv hade lärt sig.

Vad jag tyckte:

Jag fick en förfrågan ifrån författaren Sandra Gustavsson och efter att ha läst vad boken handlade om kände jag att jag gärna provade att läsa boken. Sandra Gustavsson är även en författare som bor nästgårds med mig så det kändes extra spännande att få läsa en lokal författare! Boken är dessutom egenutgiven och jag läser gärna sådana böcker då det ger mig chansen att få uppleva mindre författare som kanske inte syns så mycket som topp-list-böckerna. Jag hjälper gärna till och sprider Sandra Gustavssons bok, speciellt nu när jag läst och gillat det jag läst.

Den oförlåtna är en intressant och spännande bok som berör ett mycket speciellt område. Vi har en ganska så traditionell kärlekshistoria inbyggd i berättelsen, det är denna kärleken som ska rädda världen och återbygga Paradiset. Samtidigt så är det också en berättelse om mod och om att förstå samt att förlåta. Jennifer är människan som förs ifrån sin vanliga värld in till denna andra värld som finns vid sidan om verkligheten. En värld som egentligen är den sanna men en värld som är på gränsen till sammanbrott då balansen mellan de olika raserna rubbats. I denna värld finns herdefolket ( krigarfolket), skepnadsfolket, blodsätarna (vampyrliknande men utan själva människoätandet) samt människorna. Men efter kriget så förvisades människorna ifrån denna värld och livet föll samman för alla de andra raserna. En enda kan rädda världen och återställa balansen och det är Jennifer. Hennes kärlek till Oliwer, blodsätaren, kommer också spela en viktig roll i kampen mot ondskan.

Sandra Gustavssons språk är yvigt och blommigt, det är fullt med detaljer och beskrivningar. Det passar väl in på denna rätt lågmälda och fina berättelse. Men emellanåt blir det lite för mycket beskrivningar och för lite berättande, det är ju en fin balans det där. För mycket kan lätt göra att läsningen känns seg och lite tung. Jag tycker dock att författaren lyckas väl med att få berättelsen på rätt spår igen och hålla en god balans. Jag blir förtjust i  berättelsen och karaktärerna så detta är bara en mindre detalj i en helhet som bildar en angenäm läsning. Det finns två delar som jag tycker är det bästa med hela boken. Den första är Jennifer, hon är en hjältinna på många sätt men inte en hjältinna som slåss mot ondskan med hjälp av vapen och stridskraft. Istället är hon en hjältinna som slåss med hjälp av kunskap och fakta. Med att förstå sammanhang och inhämta rätt kunskaper kan hon förstå ondskan och mörkret och därigenom kämpa mot dom. Sedan gillar jag dessutom hur Sandra Gustavsson använder sig av klassiska och traditionella religiösa myter och legender, främst ifrån den kristna mytologin och religionen, för att bygga upp sin värld och sin berättelse. Det märks att hon är väl insatt i detta ämne vilket skapar en trovärdighet i berättelsen.  Dessutom tycker jag att den kärlekshistoria som finns invävt i berättelsen är vacker och känns rätt så naturlig, dramatiskt i vissa stunder men ändå söt och vacker.

Den oförlåtna är en fin berättelse som är väldigt trevlig att läsa och jag är tacksam för att jag fick chansen att läsa den. En magisk berättelse om mod, vänskap och kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar