måndag 1 juni 2015

Hemligheternas hus: Vindhäxans hämnd

Chris Columbus & Ned Vizzini, Hemligheternas hus: Vindhäxans hämnd 
Rec-ex från B. Wahlströms, Tack så mycket! ( E-bok)

Handling:
Syskonen Brendan, Eleanor och Cordelia Walker hade allt. Snälla föräldrar, ett vackert hus i San Francisco och alla bärbara teknologiprylar de kunde önska sig. Men allting förändras när deras pappa förlorar sitt jobb och de tvingas flytta in i det märkliga Kristoff House ett hus som snart ger dem kalla kårar ... 

Huset tillhörde en gång en galen författare, vars historier har kommit till liv. Bokstavligt talat. Nu tvingas syskonen slåss mot livsfarliga pirater, blodtörstiga krigare och en benknäckande jätte. För att överleva måste de vara modigare än de trodde möjligt. Om de misslyckas kommer de aldrig få se sina föräldrar igen och en maktgalen häxa kommer att ta över världen


Vad jag tyckte:

En fartfylld och stundtals galen berättelse om tre syskons kamp för att kunna återvända till sin vanliga värld igen. Om du tar lite Pirates of Carabien, slänger ned valfri Disneyfilm, adderar lite Peter Pan känsla och mixar med den gamla filmen Jumanji med Robert Williams så får du denna bok! Lite generaliserat av mig kanske men det var den känsla jag fick när jag läste boken.  Dessutom undrar jag lite över det rätt detaljerade våldet i boken, eller våld och våld men ändå starka bilder av hemska saker. I en scen så faller en pirat ned i vattnet och blir uppäten av en haj, något som de tre syskonen ser och sedan i en scen så är det en karaktär som får ett svärd inkört i kroppen, något som också "visas" upp i detaljer. Kanske är jag inte riktigt bekant med vad barn idag tål eller inte tål men jag tycker i alla fall det blir väldigt magstarkt emellanåt och det utan några direkta nyanseringar från författarna. Boken riktar sig till 9-12 år.

 Men överlag är det en spännande och rolig bok som bjuder på ett hisnande äventyr. Tänk själva att få komma till magiska världar genom böcker! Jag tycker också det är fint att fokuset ligger på de tre syskonen och deras relationer sinsemellan. Kaxiga karaktärer, spännande miljöer och en actionfylld berättelse bjuder på en annorlunda berättelse.  Härlig läsning trots några negativa sidor. Som yngre hade jag nog gillat denna ännu bättre men även som vuxen bjuder den på en trevlig lässtund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar