torsdag 11 juni 2015

Tematrio: Sverige Idag


Denna vecka har Lyran en lite knepig fråga tycker jag eftersom jag faktiskt inte läser så många moderna svenska böcker. En del deckare förvisso men inte så mycket annat. Så jag hoppas på många bra tips denna vecka! ( Även om vill-läsa-listan egentligen är ganska så full!)

Frågan denna vecka är: Berätta om tre böcker som gestaltar Sverige som det är idag!


  1. Britt-Marie var här av Fredrik Backman ger faktiskt en tydlig bild av ett nedgånget och döende samhälle, så som det är på många håll i Sverige idag.
  2. Håpas du trefs i fängelset av Susanna Alakoski. Detta var en av förra året stora läsupplevelser som jag än idag tänker på. Om barns utsatthet i en missbrukar-familj och om medberoende.
  3. Främling vad döljer du för mig av Markus Pfritis.  En intressant och tankeväckande bok om främlingsfientlighetens bakgrund med koppling till vårt moderna svenska samhälle


En parentes är att jag märkte när jag kollade igenom mina lästa-listor hur lite svenskt jag läser, jag trodde av någon anledning att det var mer! En del deckare. skräck och fantasy men inte moderna samtida romaner. Känns som jag borde bli lite bättre på det, så hoppas på bra tips som jag kan anteckna och låna nästa gång det är tid att gå till biblioteket.

7 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. har bara läst Ove av Backman. Håpas du trifs bra har jag i alla fall läst. Alakoski vet ju vad hon talar om. Priftis har jag inte läst alls. tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Första och sista har jag läste och tyckt mycket bra om :-) Jag har tänkt att jag ska läsa mer av Alakoski. Det får kanske bli den här.

    SvaraRadera
  4. Toppentips, måste läsa Brittmarie, får nog bli i sommar.

    SvaraRadera
  5. BrittMarie var här funderade jag med på till min trio, men sen blev det några andra. Håpas du trefs låter intressant.

    SvaraRadera