lördag 4 februari 2017

Alfa & Omega av Oskar Källner

Oskar Källner, Alfa & Omega 

Handling:
Sju noveller som kryssar mellan science fiction och skräck, som vandrar genom parallella världar till universums slut och bortom.

Vad jag tyckte:
Alfa och Omega innehåller en hel del välkänt men också några nya bekantskaper. Många av noveller har jag alltså läst tidigare, i andra novellsamlingar eller liknande. Så här lyfter jag främst fram de nya novellerna som jag inte läst tidigare. Alla noveller håller en hög klass och skiftar mellan urban fantasy, skräck och science fiction.  Med tydlighet och en säker ton så innehåller Källners noveller fascinerande historier och starka karaktärer som berör en som läsare.  Novellerna skifta fokus och ämne, pendlar mellan actionfyllda scener till mer mjukt stillsamma scener. 

* Vid världens ände. En undergångs novell som utspelar sig precis i det ögonblick världen är på väg att gå under. En dotter försöker förtvivlat få sin far att gå med på att fly. En kort novell som utspelar sig under en begränsad tid. En aningen kort för att man ska hinna få ett djup men med en finstämd avslutning blir det en riktigt trevlig läsning.
* En sista kyss farväl. En kärlekshistoria med inslag av science fiction. Vemodigt och sorgsen stämning. I en ram av science fiction får vi ett ögonblicksbild av ett äktenskap som gått i kras men är hoppet ändå helt borta? Eller går kärleken att rädda? En eftertänksam och finstämd novell. 
* Stockholms drottning. Min stora favorit bland de nya novellerna. Så häftig berättelse med en super kaxig huvudperson och en charmig men slug drake som huvudkaraktär! Tänk dig ett Stockholm som gått under och där människorna i sig är få till antalet. Staden bebos istället av alver, nissar, dvärgar, skogsrå och andra liknande varelser. Men det är drakarna som står på toppen av näringskedjan! Humoristisk med ett rejält lager svärta! Underbar! Enda felet är att jag vill ha mer! =)
* Gamma En novell som jag läst två gånger och kanske inte riktigt förstår till fullo. Men jag njuter av tonen och känslan i novellen.  Jag gissar mig till att novellen kretsar kring födslen av vårt universum sett utifrån rymden. Där två varelser lever och där den ena väljer att göra ett sista offer för att läka universum. Rättar mig gärna om jag misstolkat allt. 

Novellen Tills tiden skiljer oss åt läste jag som enskild e-novell och ni kan läsa mer Här vad jag tyckte om den,

Betyg 4/5
Boken kommer från, Rec-ex ifrån Fafner förlag via författaren själv, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: I bokhyllan och Bokhuset

1 kommentar:

  1. Min favorit var nog Gamma, tyckte den var så otroligt vacker :) Om jag fattar den är jag inte säker på däremot.

    SvaraRadera