onsdag 22 februari 2017

Spionen på spökskolan av Jesper Lundquist

Jesper Lundqvist, Spionen på spökskolan 

Handling:
Om det inte varit för getingen hade Silas inte märkt att handen blivit osynlig. Han hade inte heller fått reda på att skolans vaktmästare inte bara var en vaktmästare. Eller att det fanns urgamla gångar som bredde ut sig under skolgården. Och han hade absolut inte upptäckt den märkliga dimman som väller in när klockan slår midnatt. 

Om Silas hade fått välja skulle allt vara som vanligt. Men det får han inte. Istället dras han in i en helt ny värld, där faror lurar bakom varje hörn.

Vad jag tyckte:
När jag fick en förfrågan ifrån Olika förlag om jag ville läsa två böcker från deras nysatsning på böcker riktade till mellanåldern (9-12) så blev jag såklart nyfiken. Olika förlag har som undertext: " Ut med stereotyperna och in med möjligheterna" och bara det räckte för att locka mig! Nu är jag vuxen och har tyvärr inga barn i min direkta närhet som jag kan prova böckerna på. Så jag skriver mitt omdöme helt utifrån mitt perspektiv och hur jag tror att boken skulle fungera för barn i den tänkta åldern.

Spionen på spökskolan är en super charmig och underhållande berättelse om mod och vänskap och en hel del om spöken! Silas är en ung kille som bor med sina mammor ( ett stort plus i kanten för detta!) och vill helst vara lite lagom synlig. Vill helst inte sticka ut och ta plats och märkas på något sätt. Så att helt plötsligt bli osynlig är lite av ett problem för även om det är skönt att inte synas så är ju själva osynlighetsgrejen något som verkligen sticker ut.  Men så kommer Vaktmästare Vingela och berättar om den där andra skolan, den som utspelar sig om natten på samma plats där Silas egentligen går i skolan om dagarna. Här måste jag få lyfta fram hur skönt jag tycker det är att författaren involverar Silas föräldrar och låter de vara delaktiga i det som händer med Silas. I många böcker där det händer massa spännande saker och ibland även otäcka saker så är föräldrarna väldigt osynliga och ibland inte ens med. Så det är skönt att Silas har en så trygg familj som kan hjälpa honom med sitt problem.

Jag blir så förtjust i berättelsens lekfulla sätt att lyfta fram svårigheterna i att hitta sin plats och om att höra till.  Det finns så många fantasifulla detaljer i berättelsen, här vimlar det av livrädda vampyrer, otäcka tentakelmonster och gastar av olika slag. Vaktis i sig är en otroligt rolig karaktär som gjorde att jag fnissade högt flera gånger! Jesper Lundqvist är i sig känd för begreppet Hen som han använde i barnboken Kivi och monstret. Hen finns även med här i form av rektor Vektor! Underbar bok är detta i alla fall och jag blir så förtjust i den. Blir också väldigt förtjust i hur Jesper Lundqvist leker med orden och skapar ett väldigt livfullt språk som är väldigt roligt att läsa.

Spionen på spökskolan kan jag varmt rekommendera och jag tror att den passa fint för barn mellan 9-12 som tycker om att läsa lita lagom otäcka böcker som skräms lite grann men inte för mycket. Ett fantasifullt äventyr som bjuder på både humor och spänning men också vänskap och värme.

Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Rec-ex från Olika Förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken:

4 kommentarer:

  1. Jag ska börja läsa den snart, och nu känner jag att jag inte kan vänta speciellt länge till! :)
    /Sandra på Bokkoll

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Härligt! Jag kan varmt rekommendera den =)

      Radera
  2. Svar
    1. Visst var den oväntat bra! Ser verkligen framemot att få läsa nästa del i serien snart.

      Radera