tisdag 14 februari 2017

Gender Bender-day!

Bild lånad från Bokhuset.
Bokhuset skrev två riktigt roliga och intressanta inlägg som hon kallar för Gender Bender-day. Det hela går ut på att hon har tagit populära böcker och letat upp specifika scener där hon byt hon mot kön på karaktärerna. Oehort intressant att läsa och också en aningen skrämmande att se hur stor skillnad det blir när man byter kön. Läs hennes inlägg Här och Här

Jag läste en bok i helgen och där hittade jag en scen som jag direkt kände att jag ville prova att byta kön på =) Gissa först och läs sedan längst ned!

Scenskifte:
Mats kom utdansande från sovrummet till Soft cells "Tainted love" i kort kjol och paljettlinne med det svartfärgade, långa håret uppsatt i en stor knut. 
" Kan jag gå så här?" sa han och fladdrade med lösögonfransarna.
" Du är skitsnygg" sa Hans. Mats som uppenbarligen laddat halva dagen med glittersmink och nagellack, för förbi med sina nypedikyrerade barfotafötter och lyfte en av köksstolarna till vardagsrummet. Hans följde efter. Rummet som annars brukade vara perfekt städat, var belamrat med ratade kläder och hårprodukter. Mitt i röran stod en dator uppslagen. Det var därifrån musiken kom.

"Är det ändå inte för mycket?" frågade Mats och synade sig själv i spegelväggen medan hon ställde ner stolen framför den.
"Nej, det är säkert" sa Hans "Lita på mig"
Mats satte en plattång i eluttaget, lade den på stolen och gick bort till datorn. /..../

"Kom och sätt dig din surpuppa" sa Mats. Hans satte sig på köksstolen och såg på sin egen spegelbild. Han hade kostat på sig en ny klänning i alla fall, en småblommig sak, som egentligen inte var hans stil, men ganska söt. Och för första gången på flera år hade han låtit Mats både klippa, färga och göra slingor. Lisas veckopendling var inte bar till ondo. Hans studerade Mats lockteknik, det såg så enkelt ut när han gjorde det men var en helt annan sak när han skulle försöka själv."

Måste hitta fler sådana här scener och byta könet i dom! Riktigt kul!



Boken är Ninni Schulmans senaste bok Välkommen hem och handlar egentligen om när Magdalena och Jeanette ska göra sig fina inför klassåterträffen. Är inte just detta något som enbart utspelar sig mellan kvinnor? Finns det någon bok som skildrar män som samlas och gör sig fina innan de ska gå ut?

3 kommentarer:

  1. Åh har inte sett förrän nu ( pga sjukt stressig vecka ). Så sjukt kul att läsa och den var verkligen spot on. Jag kommer med en egen senare idag ( har ett inlägg som måste ut före ) eller imorgon. Men visst är det kul? Nackdel att man börjar läsa böcker lite annorlunda efter ett tag. Men jättekul läsning, jag satt och skrattade högt här hemma. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara! Tack! Hade sjukt roligt när jag gjorde den! Märker också att jag spanar lite extra när jag läser efter passande scener att göra om! =) Härligt att du skrattade!

      Radera
  2. Ger onekligen ett lite annat perspektiv...

    SvaraRadera