torsdag 2 februari 2017

Helgfråga: V 5- Skämshögar



Mia fortsätter med sin helgfråga även om jerkan är igång igen. Härligt tycker jag och det finns plats för båda känner jag i alla fall.

Denna helg vill Mia veta mer om: Hur ser din skäms-bokhög ut?

Alltså jag skäms inte över mina bokhögar, inte på något sätt. Snarare är det väl så att jag älskar mina bokhögar! 

Man kan väl rent generellt säga att jag har fyra högar: Lånebokshögen, Rec-ex-högen, Olästa-böcker-högen och högen med böcker som tillfälligt ligger på is. Fyra högar som i princip aldrig tar slut eller försvinner helt.  Jag läser ur högarna och fyller på i samma jämna takt. Jag fundera lite över just detta med bokhög när jag "råkade" kånka hem ett lass med böcker från biblioteket förra fredagen.  Jag tror nog att jag aldrig varit helt utan låneböcker ifrån biblioteket sedan jag var typ 6 år och började låna böcker. Det har nästintill alltid funnits en hög med låneböcker här hemma. Innehållet har ju växlat så även antalet men det är få tillfällen som det inte funnits en enda lånebok hemma.  De olästa böckerna har tillkommit under de senaste tio åren eller så, innan fanns det inte samma möjlighet för mig att skaffa böcker eller ens läsa böcker. Rec-ex-högen har jag ju byggt på i ca 3 år bara, även här skifta antalet och innehållet med jämna mellanrum. Möjligen är det denna sista högen som ibland gör mig lite stressad, om jag råkat ta på mig för många recensionsböcker och jag inte riktigt hinner läsa dom i den takt jag skulle vilja. 

Men jag skäms inte över någon av högarna utan jag skulle nog säga att jag är riktigt stolt över mina högar! Högar som visar min stora kärlek till läsningen och som visar att min läsning är en ständigt pågående process som aldrig slutar. Även om jag i perioder läser mindre så försvinner inte mina högar. De finns där och de väntar tålmodigt tills jag orkar läsa igen. Något som också är extra roligt för en bokälskare är att min kära sambo sedan 8 år också börjat odla sin egen bokhög! När vi träffades så läste han enstaka böcker per år. Numera läser han gärna varje dag och har börjat bygga sin egen hög på sängbordet! Det gör ett bokälskande hjärta extra stolt =)

Högen med biblioteksböcker kan ni se i inlägget nedanför! 


24 kommentarer:

  1. deppigt om alla högar bara skulle försvinna...

    SvaraRadera
  2. Jag har bokhyllor med olästa och där har rec.exen en egen liten hylla. Däremot ingen hög med låneböcker när jag försöker läsa mina böcker och inte lånar så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper inte så mycket eget, bara enstaka gånger. Så mycket av min läsning består av just låneböcker

      Radera
  3. Jag tycker egentligen mer synd om författarna vars böcker jag har åtagit mig att läsa, men inte har kommit till än, än vad jag skäms över själva bokhögen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så kan det ju vara för mig med. Om jag har fått rec-ex som inte kommit mig för att läsa så blir det lätt lite dåligt samvete. Men försöker då läsa ikapp dessa böcker så att jag inte behöver känna så.

      Radera
  4. Jag lånar alltid för mycket böcker när jag är på biblioteket och jag brukar få återlämna en del olästa. Det hjälper inte heller att jag bor typ 5 minuter från bibblan... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får med lämna tillbaka ibland sånt jag inte hunnit läsa. Men jag vet ju var boken finns då och kan låna om den längre fram om jag vill! =)

      Radera
  5. Ja men va härligt, visst är det underbart med bokhögar. Min högar kommer snart fyllas på när Bokrean börjar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bokrean brukar göra så att högarna växer en del! =)

      Radera
  6. Stora högar från biblioteket kommer inte innanför min dörr just nu på grund av att mina olästa böcker är så många så jag måste läsa bland dem först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det också vara ju. Jag lånar ju det mesta jag läser och köper sällan egna böcker då jag inte har råd med det.

      Radera
  7. Skäms inte heller för mina högar!

    SvaraRadera
  8. Jag skäms nog lite i relation till författarna. Men annars är det sunt att inte skämmas. Och ändå var jag på biblioteket idag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag med göra, få lite dåligt samvete om högen med rec-ex växer för mycket.

      Radera
  9. Högen med böcker som tillfälligt ligger på is, läser du någonsin ut dem? För min del kan de tyvärr oftast räknas som förlorade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det gör jag faktiskt. Ibland tar det väldigt lång tid och ibland blir det rent av så att när jag tar tag i dom så märker jag att inte längre vill läsa dom. Men alla får sin chans innan jag ger upp dom. Högen försvinner dock aldrig helt men den är nog den minsta av alla högar.

      Radera
  10. Just precis, bokhögar skall man vara stolt över! :)

    SvaraRadera
  11. Visst är det kul när sambon/maken också får fart på sin läsning - det är samma hemma hos oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är superhärligt när ens nära också drabbas av läslust!

      Radera
  12. Härligt med bokhögar! Skäms inte heller över mina :) Har också bibliotekshögar, köper en del men mindre sen jag började jobba med böcker. Istället bär jag nästan dagligen hem böcker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är superhärligt med högar! Älskar att titta på dom och klappa lite på dom =) Så mycket härlig läsning som göms i de högarna ju =)

      Radera