fredag 10 februari 2017

Helgfrågan v. 6: Bokserier och favoriter bland dessa.


Nu var det fredag igen och helg, riktigt skönt det efter veckan som gått. Denna helg vill Mia att vi berättar om: Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite? Har ni någon favoritserie?


Ja jag läser gärna serier och allra helst i rätt ordning. Jag läser mycket deckare och de följer ofta polisernas privatliv så kommer böckerna i oordning så kan det lätt bli rörigt. Ibland har man inget val då man verkligen gillar serien men den översätts inte på svenska i rätt ordning. Så är fallet tex med Jörn Lier Horst serie om polisen Wisting och hans dotter Line. Men då de är så bra böcker så läser jag dom ändå, trots att det inte kommer i ordning. Sedan älskar jag dystopier och fantasyböcker och de kommer gärna i långa serier. Jag gjorde ett försök att lista alla serier men gav upp då det hela bara blev rörigt! Jag försöker hålla koll på alla serier men ibland missar jag att det kommer ut en ny del. Sedan vet jag inte om jag ska räkna med alla dystopier som kommer som trilogier då de oftast gör det.

Några favoriter då!
  • Brandon Sandersson, Dimfödd: Det sista riket är den första boken. Episk fantasy av extremt hög kvalitet. Det har kommit ut två delar i serien än så länge.
  • Marcus Olausson, Serahema Saporium: De rotlösa är första boken. Återigen episk fantasy men denna gång i svensk tappning. Tre delar har än så länge kommit ut.
  • Peter Robinsson, Stephen Booth, Elly Grittiths är tre deckarförfattare jag verkligen gillar och försöker läsa så fort det kommer ut en ny del. 
  • Adrian MacKinty, Kall, kall jord är en ny favoritserie om polisen Sean Duffy där det än så länge bara kommit en del.
  • Karen Slaugther är också en ny bekantskap vars serie om polisen Will Trent översätts i fel ordning. Men där de två böcker jag läst gjort mig väldigt vänligt inställd till serien trots att jag fått läsa delarna i oordning. De två jag läst är Fraktur och De fångade
  • Åsa Larsson & Ingela Korsell, Pax-serien är också något av en favorit.
  • Om jag ändå ska nämna några dystopier som kommer i trepack som är favoriter så kan jag säga Veronica Roth med Divergent-serien, Suzanne Collins med Hungerspel-serien samt Ann Aguirre med Razorland-serien. 

28 kommentarer:

  1. Vill också läsa serierna i rätt ordning, därför stör det mig om de översätter böckerna i fel ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förstår inte riktigt varför de gör det heller. Möjligen är det så att en viss del fått stor uppmärksamhet och förlaget väljer att översätta just den delen. Men sedan kan de ju återgå och ge ut resten av serien i rätt ordning tycker jag =)

      Radera
  2. Har inte läst någon av serierna du tipsar om.

    SvaraRadera
  3. Ja, tänk att läsa Sandersons serie i fel ordning. Hur förvirrande skulle inte det bli? Jag har precis läst klart andra delen nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle verkligen bli förvirrande och spoila väldigt viktiga händelser. Ska bli spännande att höra vad du tyckte om den då =)

      Radera
  4. Divergent- och Hungerspels- serierna har jag läst och gillat. Har även läst någon bok av Peter Robinson. Har fler så jag skall nog fortsätta läsa dem så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter Robinson är en stark favorit, hoppas du gillar de komman delarna =)

      Radera
  5. Det var många favoriter :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svårt att begränsa mig! =) Tack detsamma!

      Radera
  6. Ja det var en del serier, jag har inte läst Razorland serien men såg den var på rea, så jag kanske slår till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är rätt förtjust i serier :) Razorland gillade jag mycket, tycker man om mörk dystopi så kan jag varmt rekommendera den :)

      Radera
  7. Härligt med många favoriter! Sandersson är jag nyfiken på och Olaussons serie ska jag nog kolla upp. Har nog inte läst någon svensk fantasy-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man fantasy kan jag starkt rekommendera Olausson o Sanderson. Det har kommit en hel del bra svensk fantasy senaste åren.

      Radera
  8. Dystopiserier läser jag definitivt helst i rätt ordning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver man nästan för att inte spoila handlingen. Dystopier handlar mycket om upptrappning genom de olika delarna.

      Radera
  9. Oj här fick jag många tips på serier jag måste spana in :)

    SvaraRadera
  10. Vi har bara läst första Pax-boken än. Men den var väldigt bra. Kall, kall jord verkar också vara bra men den har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga barn att läsa dom för =) Men gillar verkligen böckerna. Kall kall jord var en intressant bekantskap.

      Radera
  11. Kall, kall jord ligger i en läshög nära mig och väntar. :) Horst serien läser jag och ja det är ju lite som det är med ordningen. Det funkar ändå att läsa den. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att höra vad du tyckte om Kall kall jord sen =)

      Radera
  12. Karen Slaughter är jag nyfiken på. Elly Griffiths bevakar jag. Peter Robinson ska jag ta itu med vid tillfälle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karen Slaugther var en intressant bekantskap men jag får inte riktigt ordning på vilken tur ordning böckerna har. Kändes när jag läste att jag missat väldigt mycket.

      Radera
  13. Ja dystopier lär ju inte gå så bra att läsa i oordning. Ofta kommer de dessutom i trilogier och böcker i sådana går oftast inte att läsa fristående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej dystopier behövs oftast läsas i rätt ordning för att man inte ska spoila handlingen.

      Radera
  14. Jag tycker väldigt mycket om Karin Slaughters böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade denna senaste rätt mycket men har svårt för att de inte är utgivna i rätt ordning.

      Radera