fredag 3 februari 2017

Bokbloggsjerkan 3-6 februari: Bortglömda författare


Då var det fredag igen och dags för en ny jerka! Denna gång undrar Annika om: Finns det några författare som du har ”tappat bort” under din läsarbana?

Det korta svaret blir: Ja det har jag. Det långa svaret bör då rimligen innehålla ett antal författare som jag "tappat" bort. Nu ska jag bara komma ihåg vilka det kan tänka sig vara! Det måste ju rimligen vara författare man läst mycket av tidigare som fortsatt skriva eller där man inte läst alla böcker. Men där man av någon anledning "tappat" bort författaren.

Så nu ska vi se om vi inte kan lista några författare:
* Elisabeth George. Älskade verkligen serien om Lynley & Havers. Och jag har kommit fram till boken Det innersta rummet och därefter inget mer.
* Michael Connelly. Serien som handlar om Harry Bosh.  Läst fram till Prärievargen men sedan tappat bort honom helt.
* Siri Hustvedt har jag läst en bok av, 2013 och då skrev jag att skulle läsa mer av författaren.... Inte en enda bok till har det blivit.
* Maggie Steifvater. Jag älskade hennes serie om Mercury Falls och den fristående Dödsritter. Älskade också första delen om The Ravenboys men av någon anledning har jag tappat bort henne på vägen och helt missat de sista två delarna.
*Anne Tyler. Har läst två av hennes böcker och gillade de väldigt mycket. Och sagt flera gånger att jag vill läsa mer. Men det har ännu inte blivit något av det.

Jag stoppar nog där även om det var väldigt trevligt att skrolla igenom läslistorna och granska bokhyllorna. Det finns säkert fler som jag "tappat" bort, kanske blir jag påmind av era inlägg?

36 kommentarer:

  1. Nu blev jag påmind om ELizabeth George :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hennes senare böcker är ju rätt tjocka med så kanske därför jag dragit mig lite för att läsa dom.

      Radera
  2. Maggie Steifvater har jag en massa böcker av men de står olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskade hennes serie Mercury Falls så det är lite märkligt att jag inte fortsatt läsa hennes böcker.

      Radera
  3. Ack ja, alla dessa gånger man sagt/tänkt "måste läsa mer av XX" ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja! Det är många gånger man tänkt så =)

      Radera
  4. Jag är ganska tvärtom, det finns inga författare som jag känner att jag "tappat bort"

    SvaraRadera
  5. Har läst många böcker av Elizabeth George och ännu fler av Michael Connelly.

    SvaraRadera
  6. Michael Connelly har jag bara läst en bok av. För några år sedan fick jag för mig att han kanske skulle vara något för mig, men jag tyckte inte jättemycket om första delen om Bosch. Får se om jag fortsätter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte heller Bosh i första boken men i andra eller tredje så blev han rätt intressant. Men tydligen så tappade jag bort honom ändå! Dock har jag sett tv-serien som bygger på Bosh, den är riktigt trevlig den serien!

      Radera
  7. Jag har massa böcker av Michael Connelly och Elizabeth George som jag har tänkt läsa, men får det inte riktigt till att bli :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det där med lästid är ett ständigt problem när högarna växer och författare tappas bort på vägen. Önskar man kunde tillverka extra lästid!

      Radera
  8. Böckerna finns ju kvar så det är ju aldrig försent att läsa!

    SvaraRadera
  9. Jag har läst alla böcker av George fram till Just One Evil Act. Den tyckte jag var så seg så jag ville ta en paus från serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag ska ta och ge henne en chans till tror jag. Har hört att de senare delarna inte är så bra längre.

      Radera
  10. det finns alldeles för många bra författare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det det! Alldeles för många =)

      Radera
  11. Just det, Anne Tyler tycker jag ju om... Elizabeth George lade jag dock undan ytterst medvetet, tröttnade ett tag in i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne Tyler gillade jag väldigt mycket så förstår inte varför jag tappade bort henne. Jag har hört att Georges serie tappar i de senare böcker men ska nog ge henne en chans till.

      Radera
  12. Elisabeth Georges Lynley-serie har jag följt, men efter den sista; Oanade konsekvenser, inser jag att det nog får räcka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har hört att hennes senare böcker inte ska vara så bra. Men jag ger nog henne en chans till innan jag ger upp helt =)

      Radera
  13. Siri Hustvedt har jag läst flera böcker av och gillat. Två nyare finns här hemma men ändå har jag inte kommit mig för att läsa dem. Maggie Steifvater hör jag positivt om då och då men är osäker på om böckerna passar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stiefvater har en mycket speciell stil men gillar man urban fantasy så kommer man älska hennes böcker.

      Radera
  14. där sade du något! Ann Tyler läste jag allt av en tid. men nu har jag "tappat" henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Får nog ta och låna något av henne nästa gång jag är på biblioteket

      Radera
  15. Alla dessa författare som en vill läsa och nu blev jag påmind om några till som jag tappat bort. Däribland Ann Tyler. Elizabeth George gillar jag, inte läst alla, men nästan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man läser ju så mycket av så många olika och tiden räcker inte till för allt man vill läsa. Läsaren ständiga dilemma!

      Radera
  16. Oj, det finns nog många författare jag skulle vilja läsa mer av och många jag kommer läsa mer av också. Men jag skulle inte vilja läsa flera böcker av samma författare på raken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland när jag fastnar för en författare så händer det att jag läser ett par i följd. Men det är inte ofta dock.

      Radera
  17. Connelly borde jag haft med! Älskade Bosch, men har helt tappat bort honom. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  18. Det är svårt att vara trogen varje författare fast man gillade det man läste. Jag kommer säkert kunna skriva en sådan där lista framöver ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det finns så många författare och så lite tid att läsa dom alla!

      Radera