onsdag 15 februari 2017

De fångade av Karin Slaugther

Karin Slaughter, De fångade 

Handling:
De fångade.

Män och fruar. Mödrar och döttrar. Hemligheter binder dem samman. Hemligheter som kan bli deras död.

En före detta polis med tvivelaktigt rykte hittas mördad. Blodiga spår på brottsplatsen avslöjar att det finns ytterligare ett offer: en kvinna. Men nu är hon försvunnen. När Will Trent börjar nysta i fallet leder frågorna till hans eget förflutna. Snart inser Will att hans tillvaro är ett korthus som kan fall sönder vilken sekund som helst.

Vad jag tyckte:
Detta är återigen en serie där de olika delarna inte översatts i rätt ordning och där jag känner mig en aningen förvirrade över i vilken turordning jag ska läsa böckerna. Jag vet att jag läst två böcker av Karin Slaughter tidigare som ingår i hennes serie om Will Trent. Triptyk och Fraktur hette de två böckerna. Möjligen då att jag missat någon del som kommit på svenskan.

Trots en viss förvirring så tar det inte så lång tid för mig att komma i De fångade. Karin Slaughter är mycket skicklig på att återge bakgrundsdetaljer samtidigt som hon för den nuvarande historien framåt. Så det känns inte som att jag missat alltför mycket och Slaughters noggranna detaljer gör att jag kan skapa mig ett sammanhang i Will Trents liv. För mycket i denna bok kretsar kring Will Trents liv och om hans fru Angie.  De fångade är en mörk historia fylld med svärta och otäckheter. Utnyttjande och övergrepp är vardagsmat för många av de inblandade.  Karin Slaughter är otroligt skicklig på att bygga upp spänningen genom att skapa en tät, nästan klaustrofobisk känsla, av mörker och svärta.  Karaktärerna bjuder på komplexa sidor där man både känner medkänsla och avsky för dom. Starka och levande personskildringar tillsammans med vassa dialoger och noga genomtänkta miljöskildringar gör De fångade till en mycket stark bok som får en att fastna direkt.

Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Rec-ex ifrån Harper Collins Nordic, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Boklysten, Bokraden, och Maddes bokgodis

2 kommentarer:

  1. Så detta är en Will Trent? Jag har lite problem med den serien... läste första delen (Triptyk) förra året och vill ju så klart läsa vidare i serien. Tyvärr verkar ju bara andra delen (Fraktur) vara översatt innan denna då, som verkar vara åttonde delen :o Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det är en Will Trent men väldigt sen del i serien så hela läsordningen blir helt förvirrande. Vad jag förstår så finns Triptyk och Fraktur, som verkar vara bok ett och två även i original. Sedan kom De vackraste förra året och nu De fångade men de vet jag inte vilken del de är i original.

      Radera