lördag 18 februari 2017

Välkommen hem av Ninni Schulman

Ninni Schulman, Välkommen hem

Handling:
En sensommardag får Magdalena Hansson en inbjudan till en återträff med sin högstadieklass. Tanken är att de ska sova i klassföreståndarens sommarstuga, precis som de gjorde en helg i nian. De ska äta och umgås och gå på spökvandring i skogen. Precis som då.

Magdalena känner bara olust. De senaste veckorna har hon blivit utsatt för grovt näthat och hon skulle mycket hellre tillbringa helgen tillsammans med Petter, som äntligen är hemma från Norge där han numera jobbar. Men eftersom en av klasskamraterna idag är musiker och dokusåpakändis åker hon dit för att göra ett reportage till Värmlandsbladet.

På festen faller alla tillbaka i gamla mönster. Allting spårar ur och Magdalena blir kvar mitt i kaoset. Sent på kvällen hittas en av klasskamraterna brutalt mördad. Dagen efter hittas ännu en person i klassen död på Hotell Monica. Tillvägagångssätten verkar helt olika, men det måste väl ändå vara samma gärningsman? Vilket är i så fall motivet? Och finns det fler i klassen som är i fara?

Vad jag tyckte:
Jag föll direkt för Ninni Schulmans deckare då jag tyckte att de var väldigt trevliga vardagliga lagom-deckare. En liten bruksort där vi följa två poliser och en journalist i både deras vardagliga hemmaliv men också i samband med otäcka brottsfall som inträffar på den lilla orten. Trivsam och trevlig läsning under de två första böckerna. Sedan så sker något slags skifte och inte av något dåligt sort utan tvärtom. Skiftet består i att de trevliga trivsamma lagom-deckarna blir alltmer realistiska och med skrämmande aktuella ämnen. Böckerna rymmer fortfarande ett trevligt mix av det vardagliga livet på den lilla orten och otäcka brottsfall. Men böckerna började rymma ett allt större mörker och allvar, de blev skarpa i sin ton och Ninni Schulman väver in genomtänkt och vass samhällskritik i sina historier. Den föregående boken Vår egen lilla hemlighet visade sig vara en riktigt mörk skildring av övergrepp och våld i det egna hemmet, den gjorde extra ont att läsa eftersom det handlar mycket om barn som far illa i hem som inte längre är den trygga zon de egentligen bör vara.

I den allra senaste boken av Ninni Schulman så står ett helt annat ämne i fokus men ett ämne som berör mig starkt och som verkligen känns i magen när man läser. Det handlar om mobbing och utanförskap, både utifrån den mobbades perspektiv men också utifrån mobbarens egna perspektiv. Dessutom handlar det om de sår och ärr som detta skapar hos människor och hur dessa sår kan komma att långt fram i tiden generera både hat och ilska samt ett starkt behov av hämnd.

Den lilla bruksorten Hagfors är fortfarande en trevlig liten by att besöka och jag gillar fortfarande starkt skildringarna av det vardagliga livet för poliserna Christer och Petra samt för journalisten Magdalena.  Att Ninni Schulman skiftar från lagom-deckare till mörkare samhällskritiska deckare med allvarliga teman som fokus gör inte böckerna sämre på något vis. Skarpsinnigt och genomtänkt intrig skildras på ett rakt sätt. Där drivet framåt varvas med enstaka tillbaka-blickar på skoltiden för så många år sedan. Välkommen hem är en smart och intressant deckare som bjuder på både spänning och allvar.  Med vardagsnära detaljer som skapar en skarp kontrast till det svarta och obehagliga. Ninni Schulman är ruskigt duktig och Välkommen hem är en riktigt välskriven deckare av hög kvalitet.

Jag kan starkt rekommendera Ninni Schulmans deckare ifrån den lilla bruksorten Hagfors.

Betyg:5/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Mysterierna, Fiktiviteter

6 kommentarer:

  1. Jag läste min första Ninni Schulman i slutet av förra året och jag tyckte förvånansvärt mycket om den. Det är en serie jag helt klart ska läsa vidare i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en serie som verkligen växer i de kommande delarna. De bli bara bättre och bättre tycker jag =)

      Radera
  2. Åh den här vill jag verkligen läsa!! :)

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag läsa! Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varm rekommendera denna och hela serien!

      Radera