söndag 19 februari 2017

Maresi: Krönikor från Röda klostret av Maria Turtschaninoff

Maria Turtschaninoff, Maresi: Krönikor från det röda klostret  

Handling:
På en liten ö ligger Röda klostret, en tillflyktsort för förföljda och utsatta flickor och kvinnor från alla de kända länderna. Där bevaras hemlig kunskap om Gudinnan och hennes tre ansikten: Jungfrun, Modern och Haggan.

Maresi är en trettonårig, evigt hungrig flicka som kommit till Klostret fyra år tidigare på flykt undan svält. Här har hon funnit ett nytt hem, vänner och framför allt böcker i det stora biblioteket i Kunskapens hus. Maresi är eftertänksam och empatisk och tar hand om de yngsta noviserna.

Klostrets fridfulla liv skakas när Jai, en flicka med ett mörkt förflutet anländer till ön. Jai är på flykt från sin far. En dag dyker ett skepp upp vid horisonten. Våldet stiger i land. Maresi måste stiga ut ur böckernas trygga värld och göra det hon är mest rädd för: handla.

Vad jag tyckte:
Maresi är tredje boken som utspelar sig i samma värld skapad av Maria Turtschaninoff . Alla delar är dock fristående och går utmärkt att läsa i fel ordning så att säga. Varje bok rymmer en ny historia, en ny tid och nya människor. Det gemensamma är att de utspelar sig i samma värld. Jag har tidigare läst Arra av Maria Turtschaninoff och jag älskade den verkligen. Om man nu helst vill läsa dom i rätt ordning så tror jag att man ska börja med Arra, därefter Anaché ( som jag ännu inte läst), sedan Maresi och sist den alldeles nya boken Naondel (som jag håller på att läsa i just nu!)

Men som sagt jag har inte läst dom i rätt ordning och det har fungerat alldeles utmärkt. Det är som sagt fristående delar med helt nya människor och historier. I Maresi: Krönikor från det Röda klostret så befinner vi oss på en ö långt bortom civilisationen. Här gömmer sig kvinnor som av olika skäl är förföljda eller utsatta. Här bli de unga flickorna noviser för att kunna tjäna Gudinnan och bevara alla hennes hemligheter och kvinnor. Män är inte tillåtna på ön, de handlar en del varor som de inte kan producera själva men handlarna får inte stiga i land. De är inte världsfrånvända och alla från de allra yngsta till de äldsta noviserna är självständiga och fria individer. Röda klostret är deras hem och trygghet. 

Jag njuter verkligen när jag läser då Maria Turtschaninoffs språk är skimrande vackert. Det känns som varje ord är framplockat med noggrannhet och där varje detalj känns genomtänkt. Det finns ett skimmer över hela berättelsen och en magisk känsla av frid och värme. Kvinnorna är utsökt frammejslad i fantastiska gestaltskildringar som gör att varje flicka eller kvinna känns som en egen speciell individ. Traditionerna och legender som vävs in i berättelsen känns så naturliga och äkta att jag faktiskt tror på det som skildras. När vändningen kommer i boken så grips av en plötslig ovilja att fortsätta läsa, jag vill inte att denna vackra och magiska plats ska förstöras. Det tar rent av emot att fortsätta läsa men som tur är gör jag det för författaren lyckas väl med att både riva ned och bygga upp igen på ett sätt som helt rätt. Skildringen av livet på klostret är trivsamt att läsa om och Maresi som karaktär är alldeles underbar att får stifta bekantskap med. Hennes brinnande kärlek till böcker är underbar att läsa om. Små detaljer som hur hon kallar biblioteket för skattkammare gör boken till ännu bättre läsning. Vänskapen mellan kvinnorna och framförallt då mellan Maresi och Jai är finstämd och varmt skildrad.

Maresi är en annorlunda fantasybok med ett lågmäld ton och ett skimrande magiskt vackert språk som är en njutning att läsa. Jag skulle hellre vilja säga att Maresi är en historisk roman som förvisso utspelar sig i en främmande värld men är mer åt sagohållet än renodlad fantasy.  Så även om du inte gillar fantasy så skulle jag vilja påstå att denna bok kommer du gilla!

Betyg: 5/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Kattugglan läser, Carolina läser och Fiktiviteter

2 kommentarer:

  1. De böckerna har jag helt missat, men det låter lockade det du skriver om dem. Vad är det med skildringar av liv i kloster egentligen, det blir ofta bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två delar jag läst än så länge har verkligen bjudit på en annorlunda läsupplevelse. Men en riktigt bra sådan! Jag kan starkt rekommendera denna!

      Radera