torsdag 23 februari 2017

Isporten: Mörkt vatten av Jonna Berggren

Jonna Berggren, Isporten: Mörkt vatten 

Handling:
Jamina har alltid varit annorlunda. Som det där att hon kan hålla andan nästan hur länge som helst, och klara kyla bättre än alla andra. I alla fall nästan alla andra.
När Milo börjar i hennes skola upptäcker Jamina att det finns fler som hon. Snart upptäcker även Väktaren Ismail deras speciella förmågor. Det är Ismail som vaktar den sista Isporten, vägen till en värld där magi och mystik är en självklarhet. En värld som håller på att gå förlorad och som bara Jamina och Milo kan rädda.
Vad jag tyckte:
Isporten kommer även den från Olika förlag och är en del av deras satsning på böcker som passar åldersgruppen 9-12. Denna gång så upplever jag att boken riktar sig till läsare som inte är så vana vid att läsa. Detta för att Isporten är en kortare bok med större text och mer luft i sig. Denna skillnaden gillar jag då det ger möjligt för alla, oavsett läsförståelse, en chans att få läsa.  Isporten som sådan är ger också en utmärkt lättare introduktion till det som brukar kallas Portalfantasy. Alltså fantasy i stil med Narnia där det finns en värld precis bortom vår egen som nås via någon form av portal.  Återigen så läser jag boken ut i från ett vuxet perspektiv men försöker ändå tolka hur boken skulle kunna tänkas uppfattas av yngre läsare.

Isporten bjuder på ett spännande äventyr med inslag av det övernaturliga och mystiska.Men med övervägande realistiska inslag så som skolan  skapar en vardagsnära grund att stå på så att fantasyinslagen blir lagom mycket. Som sagt en lättare introduktion till fantasyvärlden för de yngre läsarna.

Möjligen kan jag känna att det går lite väl fort och  texten blir lite för enkel och jag saknar tydligare detaljskildringar. Så i slutet blir det lite väl övertydligt i vissa scener och det skapar en något styltig känsla.  Men bortsett från detta så är Isporten en välskriven och trevlig berättelse som handlar om både vänskap och mod. Jag gillar också hur djur får ta en så pass stor och viktig del i berättelsen. Där samspelet mellan barnen och djuren blir en viktig del i själva berättelsen.  Isporten är en lättläst berättelse med fint innehåll och där jag gillar karaktärerna riktigt bra. Både Jamina och Milo är starka i sig själva och det är skönt att få möta barn som verkligen tror på sig själva och får lov till att tro på sig själva fastän de är lite annorlunda. Skön inställning tycker jag från författaren där. Att låta barnen får vara sig själva och tro på sig själva är två viktiga bitar som är bra för yngre läsare att möta tror jag.  Jag ser framemot de kommande delarna och det ska bli spännande att se vad själva Islandet bjuder på för äventyr!

Tydligen är det så att Isporten har givits ut tidigare men har nu uppdaterats något samt fått nytt snyggt omslag. Designen på boken är mycket trevlig och de turkosa boksidorna är verkligen tilltalande.

Betyg: 3+ /5
Boken kommer från: Rec-ex från Olika förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Och dagarna går,

2 kommentarer:

  1. Jag väntar också på de två böckerna, så jag hoppas gilla dem lika mycket som du. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar dom =) Jag tyckte de var riktigt bra båda två men på olika sätt.

      Radera