onsdag 1 februari 2017

Läsning i Januari

Årets första månad började riktigt bra och det blev många böcker lästa. Denna gång berodde det inte främst på att jag mått dåligt. Sorgen finns fortfarande kvar och min sjukdom försvinner ju aldrig. Men jag har lärt mig att tacklas med båda och framförallt lärt mig att acceptera. Det som gör att jag läser så mycket är att jag sover om nätterna. Jag har svåra sömnstörningar och det var väldigt många år sedan jag sov gott en hel natt. Nu har jag fått prova en helt ny medicin som gör att jag faktiskt sover gott hela natten. 7-10 timmar i sträck! Detta leder till att jag vaknar tidigt på morgonen där jag faktiskt känner mig utsövd. Min energi räcker dock inte hela dagen utan det får blir lite vila framemot eftermiddagen. Men det blir helt enkelt mycket tid över till att läsa!

Och för första gången i bloggens historia så har jag skrivit om alla böcker jag läst! Helt otroligt! =)
  1. Ursula Poznanski, Sammansvärjningen 4, ( Österrike, k)
  2. Ninni Schulman, Vår egen lilla hemlighet 4 ( Sverige, k)
  3. Alexandra Oliva, Ensam kvar 4 - ( USA, k)
  4. Sofia Lundberg, Den röda adressboken  4+ ( Sverige, k)
  5. Markus Sköld, Kalldrag 5 ( Sverige, m)
  6. Katarina Bivald, Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt 3+ (Sverige,k)
  7. Robert Gailbraith, Karriär i ondska, 4+ ( Storbritannien, k)
  8. Stephanie Meyers, Kemisten, 4 ( USA,k)
  9. M.R.C Kasasian, Morden på Mangle Street 3+ ( Storbritannien, m)
  10. Shari Lapena, På andra sidan väggen, 4- ( USA ,k)
  11. Daniel Svanberg, Gruvdamen, 4+ ( Sverige,m)
  12. Jane Austen, Stolthet och fördom, 4 ( Storbritannien, k)
  13. Curtis Sittenfeld, Sanning och skvaller 5 ( USA,k)
  14. Christian Unge, Kongospår, 4 ( Sverige.m)
  15. Maria Isaksson, Ensamfararen, 3+ (Sverige, k)
  16. Annika Arslan Waltersson, Med lysande utsikter 4 ( Sverige.k)
  17. Harlan Coben, Främlingen, 4 - ( USA.m)
  18. Sophie Hannah, Stängd kista, 3+ ( USA.k)
  19. Karin Pasche, Labyrinten: Vägen in, 3+ ( Sverige,k)
  20. Ann Aguirre, Hord, 5 ( USA,k)
  21. Katharine McGee, Tusende våningen  4+ ( USA,k)
  22. Christa Bernuth, En känsla av skuld, 3+ ( Tyskland. k)
  23. Anna Arvidsson, Ordbrodösen, 5 ( Sverige,k)
  24. Jörn Lier Horst, Nattmannen, 3+ ( Norge, m)
Månadens bästa: Ordbrodösen av Anna Arvidsson var en magisk bok som jag blev helt uppslukad av.
Månadens besvikelse: Jag ville så gärna tycka om M.R.C Kasasians Morden på Mangle Street och det gjorde jag väl delvis. Men den där privatdetektiven störde mig alltför mycket för att jag skulle trivas fullt ut med boken.
Månadens avslut: Hord av Ann Aguirre bjöd på ett värdigt och bra slut.
Månadens skräck: Här måste jag nämna både Markus Sköld och Daniel Svanberg. Två svenska skräckförfattare av allra högsta kvaliteten.
Månadens tema: Blev oväntat Jane Austen! Omläsning av originalet samt Curtis Sittenfelds fantastiska moderna version av Stolthet och fördom
Månadens överraskning: Kemisten av Stephanie Meyers bjöd lite otippat på väldigt spännande läsning.
Månadens finast: Den röda adressboken var en fin och trivsam läsning.

6 kommentarer:

  1. Jösses, 24 böcker! Det är flera där som jag tänker läsa eller funderar på att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Har många timmar om dagen över. Är sjukskriven just nu och mår dessutom mycket bättre så jag orkar läsa en väldigt massa böcker =)

      Radera
  2. Wow!!! Vad många du han läsa!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ja det blev en del =) Men har många timmar över till läsningen nu när jag är sjukskriven.

      Radera
  3. Vilken himla trevlig lista det ser ut som! Blir mycket sugen på Ordbrodösen och Aguirre.
    Skönt att du får sova också, är knäckande när det inte funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en väldigt trevlig lista! Både Ordbrodösen och Aguirre kan jag varmt rekommendera! Sömn är väldigt viktigt men pga av min fibromyalgi så har jag kroniska sömnstörningar och det har varit svårt att hitta rätt medicin. Så att få sova nu är så skönt!

      Radera