torsdag 5 januari 2017

2016:s bästa böcker

Här ska jag försöka sammanfatta och lista de böcker jag tycker varit bäst under 2016. Eftersom jag läst rekord många böcker detta året så är det omöjligt att göra en topp tio lista. Så jag väljer att dela in listan i olika kategorier. I varje kategori som listar jag tre- fyra titlar som jag anser varit bäst under året, titlarna skrivs upp utan inbördes ordning.

Årets romaner
* Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd av Rachel Joyce
En roman som väldigt oväntat blev en total förälskelse och som jag fortfarande tänker på.
* Björnstad av Fredrik Backman.
En briljant nattsvart bok med mycket hjärta och smärta om hockey, livet, kärleken och döden.
* En nästan sann historia av Mattias Edvardsson.
En total förälskelse ifrån första ordet till sista ordet!
* Simma med de drunknade av Lars Mytting
En myllrande roman sprängfylld med detaljer och fakta, en fantastisk läsupplevelse.

Årets deckare/thriller
* Eremiten av Thomas Rydahl
En thriller med en minst sagt oväntad anti-hjälte i huvudrollen
* Den osynlige väktaren av Dolores Redondo
En baskisk deckare som verkligen sticker ut och som jag upplevde som helt enastående läsning.
* Jag lät dig gå av Clare Mackintosh
En nervpirrande thriller med en minst sagt oväntad twist i mitten av boken.
* Yxmannen av Ray Celestine
New Orleans, jazz, 1920-talet, en ondskefull seriemördare är i farten. Otroligt snyggt gjort och riktigt välskriven.

Årets Fantasy
* Uppstigningens brunn, Del 1 & 2 av Brandon Sandersson
Episk klassisk fantasy av hög kvalitet!
* Serahema Saporium: De rotlösa av Marcus Olausson
Svensk episk klassisk fantasy av extremt hög kvalitet!
* Anna-Klara Mehlich, Gunga åt öster: Mot tidens härskare
Finstämd och tänkvärd fantasy/saga för unga läsare men som också kan tilltala en vuxen läsare. De två efterföljande delarna är lika läsvärd de.

Årets skräck:
* Färjan av Mats Strandberg
Jag var rädd för att åka färjor tidigare men efter att ha läst denna så kommer jag nog för alltid stanna på land och undvika alla färjor framöver!
* Skönheten av Christian Johnsson
Mörk och rejält otäck svensk skräck av högsta kvaliteten.
* Vackra kyrkor jag besökt och de fruktansvärda väsen jag där mött av Johannes Pinter
Ännu en svensk skräckbok av hög kvalitet. Denna bok innehar också årets häftigaste titel!
* Huset av Jens Burman
Och så tar vi ännu en svensk skräckförfattare!

Årets dystopier:
* Änglafall av Susann Ee
Galet bra dystopi med änglar och människor i en salig röra. Penryn är en stark favorit detta året så även ängeln Raffe. ( Rec, längst ner i länken)
* Enda vägen av Anna Jakobsson Lund
Ett både briljant och värdigt slut på en enastående serie.

Årets kärlek/feel-good
* Mitt hjärta går på av Christoffer Holst
Pontus och Chave finns fortfarande i mitt hjärta, då när jag läste boken var mitt betyg inte så högt men eftersom boken som sådan stannat kvar hela året så förtjänar den en plats på listan.
* Du, bara av Anna Ahlund
En av förra årets sista böcker och jädra vilken bok! John och Frank är årets finaste kärlekspar, näst efter de ovanstående. Rec kommer inom det snaraste
* Versioner av oss av Laura Barnet
En minst sagt annorlunda kärleksroman. Rec kommer inom det snaraste.

Årets biografi:
* H som i hök av Helen Macdonald
En facinerande skildring av en kvinnas annorlunda sätt att tacklas med sorgen efter en älskad far
* Fårbondens dagbok av James Rebanks
Tänk att en fårbondens dagbok kunde vara så otroligt spännande och intressant!
* Mannen som talade med elefanter av Lawrence Anthony
Skildringen av den ratade elefanthjorden är så kärleksfull och varm att den berörde mig djupt.

Årets bubblare:
* Sattyg av Mikael Strömberg
En nervpirrande spökhistoria för mellanåldern som gjorde även mig som vuxen en aningen skraj.
* Vild av Cheryl Strayed
En stark skildring av en ung kvinnas tappra försök att hitta sig själv igen.
* Trädens tid av Christel Kvant
Detta är en vacker bok på så många sätt. För mig personligen innebar den tröst och lindring när själen var alldeles sönder stressad.
* Harry Potter-serien av J.K Rowling
Den bokliga varianten på snuttefilt.

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade klart på Björnstad idag och den var riktigt bra. Färjan kommer jag ta i år och jag misstänker att flera av dina favoriter kommer att bli läst (eller lyssnad på). T.ex En nästan sann historia, Yxmannen och kanske en eller annan biografi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gillade Björnstad. Färjan, En nästan sann historia och Yxmannen är helt klart läsvärda!

      Radera