onsdag 18 januari 2017

Gruvdamen av Daniel Svanberg

Daniel Svanberg, Gruvdamen 

Handling:
När den hyllade författaren Bergdahl hittas död i sitt townhouse på Upper East Side i New York City rasar Jakob Jonssons värld samman. TV-producenten Jakob är Bergdahls enda arvinge och när han hittar ett gammalt ljudband på sin döda mentors vind får han inblick i ett mörkt förflutet vars rötter sträcker sig långt bak i tiden till Bergslagens djupa skogar. På det knastriga bandet hörs hur två barn mördas.

När Jakob beger sig till Sverige för att nysta i Bergdahls förflutna rullas den gamle författarens smärtsamma barndom upp. Den ensamma uppväxten på barnhem, sadismen och de täta granskogarna precis runt knuten. Och Gruvdamen. Maja. Hon som vill ha kött.

Kort därpå blir Jakobs liv ännu mer förvirrat. Under sitt besök i Sverige kopplar det där mörka och onämnbara som vilar i skogen grepp om honom. Det vägrar att släppa taget.

Samtidigt börjar de döda att komma tillbaka…

Vad jag tyckte:
Gruvdamen bjuder på svensk skräck av riktigt hög kvalitet av det mer obehagliga och räliga slaget. Här finns ett ondskefullt väsen men det verkliga monstret tycker jag här ändå är själva människorna.  De som utsätter barnen för det mest otäcka som finns och som berövar dom deras oskuldsfullhet och barndom. Vill inte berätta för mycket för detta är en historia där detaljerna och ledtrådarna sakta nystas fram och där det man tror sig vet ofta visar sig att vara än mer otäckt än vad man kunnat föreställa sig. Men jag måste få nämna Sven, hans livsöde och historia är djupt tragiskt och jag lider så med honom. Denna ensam människor som anses bara vara en simpel idiot men där hans historia rymmer så mycket mer.

Jakob och hans historia berör mig mycket med, han är en känslosam och stark karaktär som det tar lite tid att förstå sig på. Men jag fastnar direkt och kan inte sluta läsa även om det snabbt blir riktigt otäckt. Jag fascineras av hur Daniel Svanberg vävt in författarens Bergdahls böcker på ett sätt som gör att det känns som att dessa böcker faktiskt finns på riktigt ( vilket dom ju inte gör). Svanberg är skicklig med sina miljöskildringar och bygger upp en tätt atmosfär där spänningen verkligen vibrerar. Gruvdamen är en mörk skildring och stundtals gör den faktiskt ont att läsa. Berättelsen skiftar mellan nutid och dåtid, vi förflyttar oss från New York till de mörka skogarna i Bergslagen ( en plats jag faktiskt känner till väl, jag bodde nämligen i dessa trakter ett par år...) Skiftningar mellan tidspåren och platserna sker smidigt och det är hela tiden lätt att hänga med som läsare. Daniel Svanberg väver skickligt samman sina ledtrådar och olika historier till en mycket skrämmande helhet. Med små nyanser och skiftningar skapar Svanberg många kalla kårar och där själva miljöerna bidrar till gåshuden på armarna.

Dessutom trodde jag inte att fyra små ord kunde sätta sig i mitt huvud.... "Maja vill ha kött" är en mening jag sent kommer glömmer....

Läs och rys!

Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Rec-ex ifrån Hoi förlag, tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Bokhuset, Bokhyllan. Dast och Maria bokhylla

4 kommentarer:

  1. Låter ju jättebra! Ska flytta upp den i läslistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag kan varmt rekommendera den! =)

      Radera
  2. Nu blev jag ännu mer nyfiken på den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag kan varmt rekommendera den om man gillar skräck förstås =)

      Radera