torsdag 5 januari 2017

Målsättningar inför 2017

2016 var ett skitår på så många sätt, både i det stora hela med en värld som blivit skrämmande mörk och kall. Men även i det lilla, rent personligen så var 2016 ett år som jag allra helst vill arkivera och förtränga. Jag blev ordentligt sjuk i början av sommaren, kollapsade i en total utmattning som ännu inte är läkt. Min fibromyalgi har stadigt försämrats och just nu är jag mitt uppe i ett skov där dagliga smärtor och sömnbrist blivit vardagsmat. Året fylldes också med smärtsam sorg då vi på mycket kort tid förlorade två av våra älskade katter. Jag kan bara önska att 2017 blir ett lugnare år fylld med ljus och läkning.

Jag är en person som gillar struktur och ordning och reda. I mitt vardagliga liv tycker jag om listor och tydliga planer kring vardagens alla måsten. Men när det kommer till läsning så blir jag som en tjurig barnunge om jag gör upp läs-listor, helt plötsligt vill jag absolut inte alls läsa de böcker jag skrivit upp, trots att jag ville det innan jag skapade en lista. Så inga läs-listor för min del, jag väljer helt enkelt böcker utifrån dagsform och känsloläge. Naturligtvis så om jag har rec-ex hemma så hamnar de i förtur, det är det enda rätta att göra känner jag. Men i övrigt läser jag utefter lust och nöje. Så i år blir mina målsättningar så här:

  • Läs! 
Ja, så enkel är min målsättning i år. Jag ska fortsätta läsa helt enkelt, låta läsningen vara en naturlig del av vardagen och livet.  Jag ska läsa precis så mycket som jag vill och känner för. Jag ska läsa precis det jag vill men samtidigt utmana mig själv lite i smyg. Försöka plocka böcker i från högen med de olästa och kanske smyga in en och annan bok ifrån något helt nytt land. Läsa och be om rec-ex utifrån ork och lust. Ja, helt enkelt bara fortsätta läsa!

  • Bloggen
Detta är min andra målsättning inför året som kommer. Att hålla igång bloggen och fortsätta vara aktiv. Skriva recensioner, skapa intressanta inlägg utifrån olika teman, medverka i andra bloggars temainlägg. Skriva kommentarer hos andra och svara bättre på de kommentarer jag får här.  Vidareutveckla vissa idé kring bloggen och skapa en kontinuerlig ström av inlägg. Allt utefter ork och tid förstås. Min sjukdom kan skapa svårigheter i att orka och ibland får jag unna mig en bloggpaus helt enkelt.

Så varmt välkomna till min blogg under 2017!

Vi avslutar med en favoritbild av min finaste läskamrat Mio =)


4 kommentarer:

  1. Vi tänker väldigt lika, Helen. Jag ska fortsätta läsa och fortsätta blogga (och recensera). I övrigt kan jag inte lova någonting. Må 2017 bli ett varmt och ljust år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för vänliga ord! Känns som lagom nivå att planerande. Ibland måste man få prioritera njutning och lustläsning.

      Radera
  2. Ser med stor förtjusning fram emot midnattsord 2017 ska bli kul att få följa dig och få tips och idéer men också mina efterlängtade mikropauser.

    SvaraRadera