tisdag 3 januari 2017

Mannen som lekte med dockor av Magnus Jonsson

Magnus Jonsson, Mannen som lekte med dockor 
Rec-ex ifrån Modernista förlag, Tusen tack!

Handling:
Krypteringsexperten Linn Ståhl arbetar med sin doktorsavhandling på KTH när kriminalpolisen hör av sig och ber om hjälp med en utredning av ett makabert mord. En ung kvinna har hittats mördad i en lägenhet på Södermalm i Stockholm och omsorgsfullt styrts ut som en porslinsdocka.

Linn har varit medlem i Antifascistisk aktion en organisation som är svartlistad av Säpo och är tidigare dömd för brott mot rikets säkerhet. Så det är under ömsesidig misstänksamhet hon börjar arbeta tillsammans med kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson. Samtidigt som mördaren gäckar polisen vinner högerextrema krafter ny terräng i Sverige. Frågan är om Linn och polisen alls drivs av samma motiv...

Mannen som lekte med dockor är ett samarbete mellan Modernista och Louise Bäckelin Förlag.

Vad jag tyckte:
Mannen som lekte med dockor är en smart och underhållande deckare där det anas en inspiration ifrån Stieg Larsson och Lisbeth Salander. Men Magnus Jonsson har skapat något eget och absolut inte kopierat. Jag blev dock en aningen besviken på boken för att jag hade andra förväntningar på den. Pga titeln så trodde jag att fokuset skulle ligga på själva mordgåtan och den mystiska dockmördaren men jag upplevde det som att just detta fallet och dess förövare hamnar i skymundan pga Linn Ståhl och historien som utspelar sig kring henne. 

Det är trots detta en väldigt läsvärd och spännande berättelse där det dock även märks att det är första delen i en serie.  Det finns starka kopplingar till det som sker i vårt samhälle idag och det lyfter verkligen berättelsen. Tillsammans med snygga Stockholms miljö och ett rappt språk blir det hela en riktig läsvärd deckare där jag ser framemot att läsa de kommande delarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar