måndag 30 januari 2017

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Anna Arvidsson, Ordbrodösen

Handling:
Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett.

I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. 


När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet. Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för att nå sitt mål.
Någon som kan få vem som helst att lyda.


Vad jag tyckte:
Wow! Ordbrodösen är en magisk pärla till bok som fick mig att bli sittande läsande i fem timmar. Utan att jag ens märkte att tiden gick så uppslukades jag boken och när jag läst sista meningen så tittar jag yrvaket upp och inser att halva dagen gått utan att jag märkt det.

Ordbrodösen är en skimrande vacker skildring om identitet och tillhörighet, om rötter och om ansvar. Där Albas liv stängs in och kontrolleras av de som anser sig veta bäst. Klanen med kvinnliga ordbrodöser känns sektliknande och det finns en kvävande känsla över familjen. Men Ordbrodösen är också en skildring om uppbrott och försoning, om att hitta sig själv och förstå sin plats i världen. Dessutom är det en historia om familjeband och förlåtelse samt en finstämd kärlekshistoria. Ordbrodösen rymmer många känslor och stundtals så är sorgen och vemodet nästan övermäktigt. Men med varlig hand där författaren visar värme och medkänsla för sina karaktärer och historien så lotsar författaren oss förbi de svåra stunderna och visar på hoppet och ljuset som väntar bortom kröken.

Bara lyssna på ordet Ordbrodös, en ord som verkligen lockar och väcker nyfikenhet. Ett märkligt ord som man gärna vill ta reda på dess historia och bakgrund.  Anna Arvidssons språk är så mjukt och milt att läsningen blir mycket behagligt. Långsamt böljar historien framåt där det lätt poetiska bildar en vacker bakgrund som tilltalar mig väldigt mycket. Men samtidigt så bjuder Ordbrodösen också på spänning och mystik som skapar driver berättelsen framåt.

Läs och njut!


Betyg: 5/5
Boken kommer från: Rec-ex från Rabén & Sjögren, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken:  C.R.M Nilsson, Carolin läser, Fiktiviteter och Oarya

4 kommentarer:

  1. Tyckte också om den här, mitt inlägg kommer i morgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Det är en väldigt speciell och magisk bok.

      Radera
  2. Min fastnade i tullen så jag fick ut den först i fredags. Nackdelen med att bo på Åland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad tråkigt! Men du får njuta desto mer nu när den väl kommit fram! =)

      Radera