söndag 22 januari 2017

Ett annorlunda inlägg om mina djur!

Vargnatts bokhylla hade en så mysig enkät om sin hund Nitro som hon i sin tur hittat hos Natsumisan som skrev om sin katt Zelda. Jag har själv två katter och en liten hund så jag lånar helt enkelt idén och enkäten.  Så 9 fakta om mina djur!

Först ut är den äldsta, katten Alice som är 8 år:


1: Namnet Alice kommer sig ifrån Kate Atkinsons roman I museets dolda vrå. När Alice föddes hemma hos mig av Luna så läste jag just den boken. Två systrar blev det av den kullen, systern fick hete Ruby!
2: Alices mamma var Luna som tragiskt gick bort förra hösten.
3: Alice är en bestämd dam som avskyr att bli upplyft. Hon verkligen hatar att man lyfter upp henne, troligtvis för att hon är extremt kittlig på magen.
4: Alice är väldigt kontaktsökande och ska gärna ligga tvärs över en i sängen.
5: Alice tycker inte om att leka med leksaker eller rättare sagt tycker hon bäst om att göra det i smyg. Varför hon inte vill leka inför oss har jag ingen aningen om.
6: När hon var liten så gillade hon att bära runt på saker och även gömma saker på speciella ställen. Min bankdosa var ett av de föremål som Alice gömde under en lös bit av plastmattan under min säng i huset jag hyrde....
7: Hennes morrhår är både vita och svarta, vissa av dom är rent av tvåfärgade!
8: Alice favoritsovplats är på tvättmaskinen eller köksbordet där hon egentligen inte får vara.
9: Husse är Alices favorit av oss människor och även min pappa!

Så tar vi lillkatten Mio som är 2 år
1: Mio är en hittekatt, han och hans bror hittades övergivna i ett dike. De var då ca 3 veckor gamla. Upphittaren sökte efter deras mamma men fann ingen. Där fann också en liten en som inte klarat sig.
2: Mios bror heter Jum-Jum, detta var en av många anledningar som gjorde att vi föll för honom. Precis i samma veva som jag hittade Mio som då fanns i ett stödhem via en kattförening så hade vår hund JumJum gått bort. Vi var redan på jakt efter en ny liten katt och tack vare detta föll vi för honom. Även om där var många andra anledningar till att vi valde just han.
3: Mio älskar att prata, han pratar hela tiden och han har ett speciellt läte som han gör när vi säger åt honom tex om vi säger åt han att gå ner från bordet så tittar han på oss och skriker "MEEE"
4: Mio ska helst vara med en hela tiden och vill alltid vara mitt i smeten. Just nu tex så ligger han bredvid mig och ska försöka hjälpa mig att skriva...
5: Mio är extremt smart, han vet hur han ska öppna skåpsluckorna i köket och han vet hur man öppnar en stängd burk med foder. Vi har bytt burk till deras foder många gånger men han lyckas alltid lista ut hur han ska göra för att öppna dom. Nu ska vi barnsäkra skåpet där katternas mat finns....
6:Mios bästa kompis är vår Gibson. De två hittar jämt på hyss!
7: Mio sover alltid med tungan ute, så som på bilden ovan!
8:Han har två prickar under nosen så han ser ut lite som Nils Poppe!
9: Mio hade problem med tänderna när han var yngre. När hans huggtänder skulle skiftas så föll de gamla inte av. Så en tid hade han 8 huggtänder.... Men som tur trillade de av sig självt. Dock så blev det även så att han huggtänder där uppe är extremt långa, så det är lite Dracula över honom!

Sist ut är då lilla hunden Gibson, 10 år!
1: Gibson är av raserna griffon, papillon och Shih tzu!
2: Gibson är från början min syster hund men de senaste åren har han bott hos mig och min sambo
3: Han har många smeknamn men ofta brukar han kallas Gibbe, L`e Gibson eller Chewbaca!
4: Gibbe är en äldre herre, en riktigt liten farbror som mest gillar att slappa!
5: Mjukisdjur är de allra bästa leksakerna enligt Gibbe där målet är att få ut all stoppning. Därefter är de inte lika kul längre! Helst ska det vara pip-sak i dom för då är dom extra roliga:)
6: Gibbe älskar mat! Han hade kunnat äta hela tiden om han fått som han velat!
7: Han är en riktig myskille som älskar att ligga nära och mysa samt att pussas!
8: När han var riktigt liten så bröt han ena framtassen och fick gå med gips hur länge som helst.
9: Vi brukar skoja lite kärleksfullt här hemma att hissen lätt fastnar i källaren hos Gibbe. För ibland är han helt enkelt knäpp. Men det är sagt med hjärtat förstås!

Jag älskar dessa tre så ofantligt mycket och ännu mer nu efter de två tragiska förlusterna vi hade förra hösten. Jag önskar att deras liv aldrig behövde ta slut.

3 kommentarer:

  1. Det var ett fint inlägg om dina djur :D Du hade väldigt mycket att berätta och det var trevlig läsning ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Blir ju lätt en del när man har en hel hög med dom! =) Tack för att du tyckte om det.

      Radera
  2. Härlig mikropaus, en torsdag där solen just nu kikar fram. Småler hela tiden åt dina djur. De är så speciella alla tre och ger så mycket var och en.

    SvaraRadera