söndag 22 januari 2017

Utmaning: Den bästa Tegelstenen!



Helg igen och dags för Lyrans Den bästa igen. Denna gång efterfrågor hon den bästa tegelstenen. Jag älskar tegelstenar!  Jag väjer inte för sidantalet utan dyker gärna ner i en riktig tjock tegelsten. Så jag kan inte välja en enda tegelsten. Så jag delar in frågan i olika kategorier!

Den bästa historiska tegelsten
* Svärdet och spiran av Ken Follet 1100 sidor historia som kretsar kring bygget av en katedral under 1100-talet. Magiskt bra tycker jag.

Den bästa fantasy tegelstenen
* Det sista riket av Brandon Sanderson. Episk klassisk fantasy som brer ut sig över 742 sidor!

Den bästa thriller tegelstenen
* Jag är Pilgrimen av Terry Hayes. Nervpirrande spiondrama som sträcker ut sig på 791 sidor.

Den bästa romantiska tegelsten
* Främlingen av Diana Gabaldon. Skottland, man i kiltar, vackra kvinnor och så lite tidsresor på det. Ljuvlig läsning på 735 sidor!

Den bästa av de bästa tegelstenarna
* Pestens tid av Stephen King. Här har vi tegelstenarnas tegelsten! Min utgåva är den icke förkortade upplagan och den brer sig ut över 1122 sidor! ( Med efterordet så är det 1129 sidor)
Här nedan har jag lag den bredvid Legend av Richard Matheson, som är häftad ( Pestens tid är storpocket) men har bara ynka 212 sidor. Men vid jämförelsen så ser vi att Pestens tid är en Tegelsten med stort T!




8 kommentarer:

  1. Svärdet och spiran och Jag är pilgrimen är favoriter för mig också :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också tegelstenar! Synd bara att jag numera sällan har tid att läsa sådana.Jag är Pilgrimen hade jag också bland mina tegelstenar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tegelstenar tar verkligen sin tid att läsa men det är det som är så härligt med dom tycker jag =)

      Radera
  3. Har läst alla utom Svärdet och spiran, men den har jag sett. Älskar tjocka böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med tjocka böcker, att verkligen få uppslukas av en berättelse under lång tid är underbart =)

      Radera