tisdag 17 januari 2017

Tematrio: Saker som är mjuka



Lyrans noblesser har införskaffat sig en massa nya kuddar och filtar. Så veckans tema blir att "berätta om texter som har någon mjuk sak i titeln!"

En oväntat svår fråga insåg jag, inte många titlar jag hade på mina läslistor där titeln innehöll något mjukt. Men om jag stretchar på ordet mjuk lite grann så kom jag ändå på tre titlar!


  1. Snökimon av Mark Henshaw. En kimono är ett mjukt plagg, ofta gjort av silke/siden. Boken som sådan är en finstämd berättelse om identitet och sanning.
  2. Silkesmasken av Robert Galbraith. Silkesmaskar spinner mjukt silke =) Detta är andra boken i serien om privatdetektiven Cormoran Strike och hans assistent Robin Ellacott.
  3. Snöleoparden av Jan Fleischman & Jonathan Borling. Snöleopardernas päls ser faktiskt silkesmjuka ut. Möjligen svårt att klappa dom bara. Boken som sådan är en mycket välskriven och intressant faktabok.

15 kommentarer:

  1. Jag har läst en bok som heter Snöleoparden, men det är inte den som du har i din trio. Snökimonon låter intressant. Silkesmasken väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöleoparden kan jag varmt rekommendera, en mycket intressant faktabok.

      Radera
  2. Snökimonon är jag sugen på såg att den kom som pocket nu.

    SvaraRadera
  3. Silkesmasken har jag i hyllan men de andra två känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera Snöleoparden, det är en mycket intressant och vacker faktabok.

      Radera
  4. Snökimonon ska jag försöka läsa någon gång snart. de andra båda har jag inte heller läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöleoparden kan jag varmt rekommendera, en mycket fin och intressant faktabok om ett väldigt ovanligt djur.

      Radera
  5. Känner till titlarna men inte läst. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  6. Tre böcker som jag inte läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera