fredag 27 januari 2017

Helgfrågan V.4 26-29/1


Då var det fredag och tid för helg om ett par timmar. Vi börjar helgen med en fråga. Mia fråga denna helg så här:

När man går in på t.ex Bokus så ser man den här indelningen  och då kommer frågan:
Vilket ämne läser du helst? Enligt bild ovan. Vilken är den bästa bok du läst inom det ämnet?

Här måste jag säga Deckare med stora inslag av thriller och skräck. Men jag läser också en hel del inom Barn och tonår ( fast jag är vuxen!) Det blir också en hel del ren skönlitteratur.  Av alla kategorier här ovanför så är det faktaböcker jag skulle vilja läsa mer av, gärna då historia eller djur och natur.

Bästa boken är som vanligt väldigt svårt att lista endast en enda bok så jag försöker tipsa om två i varje kategori som visar två olika sidor av samma genre! Som en hänvisning till vad för sorts böcker jag gärna läser.

Thriller: Terry Hayes, Jag är Pilgrim  eller  Alexa Marwood, Granne med döden
Skräck:   Marisha Pessl, Nattfilm        eller  Christian Johnsson, Parasitus
Barn/Tonår: Ruta Sepetys, Färgen på drömmar.  eller Therese Eriksson, Korpmånen
Dystopier: Ann Aguirre, Enklav  eller  Anna Jakobsson Lund, Den tredje Principen
Skönlitteratur: Christoffer Holst, Mitt hjärta går på  elller  Majgull Axelsson, Jag heter inte Miriam

30 kommentarer:

  1. skräck är inte riktigt min grej, jag är för mesig

    SvaraRadera
  2. Skräck är verkligen ingenting för mig.

    SvaraRadera
  3. Nattfilm är riktigt bra! Den var stundtals riktigt obehaglig att läsa. De enda bok jag läst av Marwood är Onda flickor, får nog ta och läsa mer av henne också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Granne med döden är Marwoods bästa enligt mig i alla fall =)

      Radera
  4. Jag blev lite förvånad när jag såg ämnesindelningen... deckare har en egen avdelning, medan science fiction och skräck ligger under skönlitteratur. Menar de verkligen att deckare är facklitteratur ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en märklig indelning. Kanske går de utefter att deckare är så populära att de fått en egen avdelning?

      Radera
  5. Parasitus och Den tredje Principen får jag nu sån himla lust att läsa. :) Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera dom båda =)

      Radera
  6. Granne med döden var hur bra som helst, den gillade jag. De andra får jag skriva upp.

    SvaraRadera
  7. Nattfilm var en bok som jag verkligen gillade! Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  8. Verkligen svårt att bara välja en favorit :)

    SvaraRadera
  9. "Mitt hjärta går på" har jag fått för mig att jag borde läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket fin bok som jag varmt rekommenderar!

      Radera
  10. Marwoods Granne med döden är en av de bästa spänningsromaner jag läst på senare år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra! Marwood är en skicklig författare

      Radera
  11. Vilken massa tips :) Har bara läst två av dem, men de var himla bra (Miriam och Tredje principen).

    SvaraRadera
  12. Dina böcker på Skräck måste jag spana in :)

    SvaraRadera
  13. Kategoriseras Nattfilm som skräck? Jag tyckte det var en blandning av många olika genrer, även deckare/thriller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det även för mig, jag känner att Nattfilm är en thriller med skräckinslag. Jag tog med den under skräck för att visa på ytterligheter inom just skräck. Två skilda delar av skräckböcker kan man säga.

      Radera
  14. det var ju inte helt lätt att bara välja en bok, som sagt

    SvaraRadera
  15. Älskar skräck! Och dystopier. Önskar att jag kunde skriva mina egna faktiskt.
    Sedan står fantasy och vissa sorters science fiction högt i kurs också :)

    SvaraRadera