måndag 23 januari 2017

Stängd kista av Sophie Hannah

Sophie Hannah, Stängd kista 

Handling:
Irland, sommaren 1929. Edward Catchpool och Hercule Poirot bjuds in till Lillieoak, den kända författarinnan lady Athelinda Playfords residens. Väl på plats inser de att de inte är de enda gästerna på godset. Däremot inser ingen av de inbjudna vad lady Athelindas intentioner är – förrän det är för sent …

Stängd kista är Sophie Hannahs andra deckare med den omisskännlige Hercule Poirot i en av huvudrollerna. Hon handplockades av Christies familj för uppdraget att skriva om detektivens spännande återkomst i Monogrammorden.

Vad jag tyckte:
Jag var inte helt överens med Sophie Hannahs första bok om Hercule Poirot men i denna andra boken så märker jag att jag snabbt slukas av boken och berättelsen på ett helt annat sätt än vad jag gjorde i bok 1. Möjligen är det så att jag känner igen mig nu i Sophie Hannahs sätt att berätta om Poirot. Men mest troligt är nog att det mer känns som Sophie Hannahs berättelse där hon vågar lita på sin egen förmåga mer och ger sig själv mer utrymme.

I Stängd kista så är det kommissarie Catchpool som är berättarrösten precis som i första. Men han är en mycket bättre karaktär i denna andra boken. Han känns mer självsäker och inte alls så gnällig och irriterande som i första boken. Poirot finns såklart med och denna gång tycker jag min ana mer av min favoritdetektiv ifrån Christies böcker. =)

Själva intrigen känns för mig mer sammansatt och underhållande i denna bok. Vi har de klassiska elementen för en pusseldeckare så som begränsat antal misstänkta, överklassmiljö och en begränsad yta där handlingen utspelas ( det stora godset Lillieoak) samt ett mord som inte skett på det sätt vi tror det skett. Jag hade mina aningar om fallet som sådant och vissa detaljer listade jag ut rätt tidigt. Men det drog inte ner på historien för det är ju spännande att se om man verkligen hade rätt. Delvis fick jag rätt men Sophie Hannah lyckades också bjuda på en och annan överraskning! Jag blev löjligt förtjust i den syrliga och torr humorn som finns i boken. Butlern Hatton är nog en av detta årets favorit bland biroller! Så charmig han är!

Stängd kista bjuder verkligen på en angenäm och trevlig läsning som både underhåller och roar med sin kluriga gåta, smarta upplägg, finstämda miljöer och spännande karaktärer. Jag måste också nämna de extremt vackra omslagen! Helt enkelt ljuvligt vackra och så väl de passar ihop med berättelsen.

Betyg: 4- /5
Boken kommer från: Rec-ex från Bookmark förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Boklysten , Bokdetektiven , Johannas deckarhörna och Fantastiska berättelser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar