onsdag 25 januari 2017

Tematrio: En tysk, en fransk och en spansk


Lyrans dotter ska välja språk och därför blir veckans tematrioGe mig en tysk, en fransk och en spansk så får vi se vad det blir. Blanda kulturformer som ni vill, läsbart, sevärt eller örongodis går lika bra.

En klurig fråga men rolig!

  1. Nele Neuhaus, Snövit ska dö. Det var svårt att hitta tyska författare som jag läst upptäckte jag så jag hoppas på fina tips så att jag kan utöka min läsning något. Detta är en tysk deckare som jag tyckte var spännande och annorlunda.
  2. Fred Vargas, Cirkeltecknaren. Franska deckare med inslag av både myter och övernaturliga inslag men också filosofi och historia. Med en minst sagt säregen huvudperson i form av kommissarie Adamsberg. En njutning att läsa tycker jag =)
  3. Goyas Ghost. En spansk film om konstnären Francisco Goya, som spelas utmärkt av Javier Bardem. En stark film som berörde mig starkt båda gånger jag såg den.

12 kommentarer:

  1. Snövit ska dö tyckte jag också var bra. Har läst en bok av Vargas men inte just den där. Goyas Ghost låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goyas Ghost kan jag varmt rekommendera, en mörk film men samtidigt väldigt fin.

      Radera
  2. Fina svar! Snövit ska dö finns på min lista, jag vet inte varför jag aldrig hinner med... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Den där vill läsa listan tycker jag verkar föröka sig av sig själv för inte krymper den hur mycket man än läser!

      Radera
  3. Tack för fina boktips. Snövit skall dö väntar i bokhyllan hos mig. Goyas Ghost är superbra.

    SvaraRadera
  4. Cirkeldeckaren låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar verkligen Fred Vargas och hennes deckare. De är annorlunda och det kan lite tid att vänja sig vid hennes sätt att berätta. Men jag tycker de är väl värda det =)

      Radera
  5. Jag var inte så förtjust i Snövit-boken, den var inte för mig. Fred Vargas däremot gillar jag mycket. Borde läsa fler av henne.

    SvaraRadera
  6. Goyas Ghost måste jag nu förstås kolla upp, fascinerad av Goya. På din beskrivning verkar även Fred Vargas böcker kunna vara något för mig. Tack för bra tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tre jättefina tips! fred Vargas känner jag till. filmen om Goya skulle jag vilja se

      Radera