tisdag 24 januari 2017

Kongospår av Christian Unge

Christian Unge, Kongospår 

Handling:
KAMINA, KONGO, 1964. Plötsligt hördes ett öronbedövande smatter. Dörrarna föll inåt och Laurent kunde se ut i fria luften. Människor försökte ta sig förbi eldsflammorna men slungades tillbaka in i kyrkan av skotten som kom utifrån. Röster på andra sidan dörren skrek: ”Skjut! För i helvete, skjut! Ingen får komma ut.”

Under en jour på Karolinska sjukhuset träffar kirurgen Martin Roeykens en märklig patient. Mannen är döende och påstår sig veta saker om Martins familjs förflutna. Han berättar om övergrepp som ska ha begåtts femtio år tidigare i Kongo. Kan historierna verkligen stämma, och vilken roll hade Martins farfar? Martins sökande efter svar leder till brutalt våld och välbevarade hemligheter. Jakten på pusselbitar går via Belgien, Burundi, Kongo, Dalarna, och Martin slungas in i en härva med storföretag, mördare och politiker. Gradvis inser han sanningen om sin släkts mörka förflutna. Frågan är: kan Martin ställa saker till rätta innan det är för sent…

Vad jag tyckte:
Jag blev väldigt förtjust i Christian Unges första bok om Martin Royekens, Turkanrapporten men jag skrev då också om min besvikelse över att del två och tre enbart fanns som e-böcker på biblioteket. För några veckor sedan var jag på biblioteket och upptäckte då att bok två och bok tre har kommit ut som pocket igen. Det är förlaget Lind & Co som ger ut Christian Unges böcker igen, mycket trevligt tycker jag!

I Kongospår så är det Martin Royekens egen familjehistoria som står i fokus. Genom sitt arbete som kirurg så stöter han alltså på en patient som avslöjar chockerande nyheter om hans familj och när han väl fått veta detta så kan inte släppa det. I ett rasande tempo far vi sedan iväg på en svindlande färd där Martin jagas inte bara av lönnmördare utan även av polisen. Vi reser runt i Sverige, tar en avstickare till Belgien och Afrika för att sedan återvända till Sverige. Det går minsann undan i svängarna. Dessutom så är det många karaktärer att hålla reda på även om det är Martin Roeykens som står för huvudrösten. Nadine från första boken finns med, dock i en mer undandragen roll. Däremot får jag lära känna både Martins dotter Bella och hans son Tom. Intressanta karaktärer båda.

 Författaren gillar verkligen att bre ut sig och svävar gärna iväg i långa sidospår som trots sin ordrikedom ändå känns lättläst och lättsmält. Kongospåren balanserar på gränsen till alltför sannolikt väldigt många gånger men på något sätt rätar författaren upp det hela och styr tillbaka skutan på rätt spår igen. Intrigen känns komplett utan alltför stora hål eller ologiska kopplingar, dock så svävar det som sagt iväg en del och då börjar även intrigen att kännas lite tunn. Vissa bitar förstår jag inte riktigt varför de ens är med, hela berättelsen hade nog vunnit på att stramas åt en del. Men som jag sa nyss så gillar jag det ändå så det är mest en bagatell tycker jag.

Historien som Martin kommer på spåren är grym och stundtals riktigt obehaglig. Hur de rika och mäktiga anser sig berättigade till att köra över de som står under dom. Och hur de gör det utan att ens blinka. Otäckt är det.

Betyg: 4/ 5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Monikas bokföring , Mias bokhörna och Böcker emellan

2 kommentarer:

  1. Pssst, Christian Unge med huvudpersonen Martin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland blir det lite fel visst :)

      Radera