onsdag 4 januari 2017

Forsdansen av Ida Tidman

Ida Tidman, Forsdansen
Rec-ex ifrån Mörkersdottir förlag, Tusen tack!

Handling:
18-åriga Tova upptäcker att det hon alltid trott varit folksägner i själva verket är en högst verklig värld, dold i den djupa skogen. Hon fångas av den blodtörstiga och hänsynslösa Näcken, och blir en bricka i ett spel mellan fientliga makter.

Vad jag tyckte:
Jag är väldigt svag för författare som använder sig av den nordiska mytologin så det var mycket därför jag bad om att få Forsdansen som rec-ex.  Forsdansen visade sig dock vara en bok som både bjöd på härlig läsning men också en bok som bjöd på en del frustration. Forsdansen är inte på något sätt dåligt skriven eller icke läsbar, det är en välskriven och underhållande historia. Men där vissa element gjorde mig irriterad och det rör främst Tovas möte med Näcken. Jag vill inte berätta för mycket om handlingen för jag vill inte spoila framtida läsare. Men just i dessa scener blir jag minst sagt irriterad över hur Tova blir så viljelös och svag samt att hennes vän inte reagerar häftigare på det jag ser som rena övergrepp. Måhända tolkar jag inte för mycket men det gjorde mig frustrerad.

Dock gillar jag hur Ida Tidman låter de mystiska väsen och varelserna i skogen bibehålla sin mystik och känsla av farligheter och grymheter. Dessa skogens innevånare är inte gulliga sagofigurer utan naturen och skogens värld kan vara både hård och grym. Men samtidigt finns där även starka lojaliteter och en gemensam kamp för att just deras värld ska överleva. Den värld vi människor sakta men säkert håller på att förinta.  Forsdansen är del ett i Sägnen om Silverfors och trots att jag kände mig lite kluven så kommer jag säkert läsa de kommande delarna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar