torsdag 12 januari 2017

Kalldrag av Markus Sköld

Markus Sköld, Kalldrag 

Handling:
Therese har tröttnat på sitt jobb som ekonom i Stockholm. När hennes man John får chansen att bli VD för orten Gränshammars stålindustri, går hon med på att ge orten några år för att fundera på vad hon vill göra av sig själv. Familjen flyttar in i direktörsvillan som ligger vid foten av Lyktberget, bara en liten bit från ett

Gruvan har en mörk historia. För drygt sextio år sedan sprängde en grupp gruvarbetare av misstag in sig i en grotta och släppte lös någonting som tog gruvarbetaren Pär Klang i besittning. Han blev galen och slog ihjäl fyra av sina kamrater med en gruvhacka. Ingen har sett honom vid liv sedan

Therese börjar forska kring händelserna i gruvan för att förstå det märkliga som händer i huset. Hon inser att alla som kommit i kontakt med gruvan eller direktörsvillan på något sätt har dött.

Vad jag tyckte:
Huvaligen vilken skrämmande bok detta var! Med skräck av just det slaget som jag älskar. Den där skräcken som lurar i ögonvrån, den som gömmer sig i skuggorna bakom dörren, den som bara kan anas och där det krypande obehaget sakta växer. Där man inte riktigt vet vad som är verkligt och inte verkligt. Kalldrag innehåller allt detta och under läsningens gång sögs jag in i läsningen så mycket att när en av katterna oväntat hoppade upp i mitt knä så flög jag flera meter! Kalldrag bör läsas med lampan tänd!

Therese och henne make Johan har bestämt sig för att flytta till ett nytt ställe tillsammans med sin fyraåriga dotter. Johan har fått ett nytt arbete på Gränshammars stålverk, han är den som ska försöka rädda företaget från att gå under. Therese tänker använda tiden till att komma underfund med vad hon själv vill arbeta med. De flyttar in i det lilla samhället Gränshammar där de hyr en villa strax utanför byn. Ett hus som redan innan Therese klivit innanför dörren känner obehag för. Gruvhålet med dess mörka hemligheter ligger inte långt ifrån villan och sakta börjar saker och ting hända. Men är det verkligt eller börjar Therese tappa förståndet helt? Therese som är "lyxhustrun" ifrån Stockholm känner sig uttittade av byborna, hon känner sig inte välkommen och utanförskapet tär på henne. Ensamheten kryper tätt intill och gör hela berättelsen än mer otäck. Samtidigt så beter sig hennes äkta make som en riktig skitstövel och sedan har vi ju då katten....Huvaligen igen!

Skildringen av den lilla bruksorten och dess innevånare bjuder på ett fint tillägg till själva skräckhistorien. Mixen av det vardagliga och det övernaturliga är fint gjord. Samt ett stort plus för omslaget, väldigt passande och riktigt läskigt! Kalldrag blir faktiskt årets första fullpoängare, vilket ju känns lovande inför resten av läsåret.


Betyg: 5/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: I hyllan,  Bokföring enligt monika och Vargnatts bokhylla

4 kommentarer:

  1. Kul att du också tyckte om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen det kommer något nytt av Markus Sköld snart :)

      Radera
  2. Riktigt så rädd blev inte jag, men jag tycker det för det mesta var den typ av skräck som jag verkligen gillar, den krypande obehagskänslan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte vara så lättskrämd, van skräckläsare som jag e. Men sista tiden verkar jag ofta vara lite nervig av mig. Men såklart var det mycket tack vare författarens skicklighet som jag blev rädd :)

      Radera