onsdag 20 maj 2015

3 * e-noveller! Holmquist, Emgård och Hansson.

Jag fick för en tid sedan förfrågan om jag kunde tänka  mig att läsa och recensera tre stycken e-noveller ifrån Undretide Förlag/ Epok Förlag. ( Tack så mycket!)

Tre noveller med tre olika teman ifrån dystopisk framtidskildring till en skräckhistoria men alla har en kvinnlig berättare. Här kommer då vad jag tyckte om dessa tre noveller!




Beslutet av Eva Holmquist: Här får vi möta en ung kvinna som befinner sig hos en läkare. Kvinnan har upptäckt att hon är gravid, något som i detta framtida samhället inte ska vara möjligt. Så kvinnan blir ifrågasatt, hånad och tillslut under själva ingreppet, aborten filmad. En stark novell som berör rätten att få bestämma över sin egen kropp. Att själv få välja och fatta sitt eget beslut. Jag berörs av kvinnan och hennes öde, när den sk mannen kommer till tals vill jag mest slå något hårt i huvudet på honom! Eva Holmquist har under senaste tiden seglat upp på favoritlista, varje bok eller novell jag läser av hennes innehåller element, karaktärer och historier som jag fastnat för direkt. Holmquist är en ytterst skicklig författare och jag rekommenderar henne varmt. 






Avskedsrummet av Katarina Emgård: I denna framtidsskildring får vi följa en ung flicka som tillsammans med sin morfar beger sig till en plats som kallas för Avskedsrummet. Det är en plats omsvärmad av rykten och det sägs vara en hemsk och illaluktande plats. En förfärlig plats som alla går omvägar runt för att undvika att komma för nära. Avskedsrummet verkar vara en plats, till en början i alla fall, där man kan ta avsked  av onödiga ting och saker man bär med sig. För flickan är det en högst älskade nalle som hon behöver ta avsked ifrån. En nallebjörn är inte något nödvändigt att ha och det är bättre att göra sig av med den. En annorlunda novell som jag faktiskt fick läsa två gånger för att förstå helt. Vacker men mörk skildring av sorg och avsked sett ur ett annorlunda perspektiv. Katarina Emgård är en ny bekantskap för mig men jag läser gärna mer av henne.








Förbannelsen av Anna Hansson: Här möter vi då Erna, hon arbetar på stadens museum. Men när en ny kollega gör intrång på Ernas avdelning på museet. Hennes lugna dagar av bingospelande vid datorn är nu förbi och hon planerar sin hämnd. En hämnd som kommer få förödande konsekvenser. En enkel berättelse som ger en svag rysning längs ryggraden. Anna Hansson har ett rakt och direkt språk som är tilltalande att läsa. En skräcknovell men utan de riktigt otäcka splattern eller rysningarna. Erna är en irriterande karaktär men också på ett sätt väldigt tragisk person som är väldigt ensam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar