onsdag 13 maj 2015

Tematrio: Andra världskriget

Lyran och Kulturkollo hade temat Krig och Fred förra veckan så i denna vecka vill Lyran att vi listar tre titlar som handlar om: tre romaner, filmer eller TV-serier som handlar om Andra Världskriget. 


  1. All the light there was av Nancy Kricorian.  I denna roman befinner vi oss i det Nazi-ockuperade Frankrike, närmare bestämt i Paris. Här lever Maral, en femtonårig armenisk flicka. Vi  får följa henne från ung naiv tonåring till nästan vuxen kvinna under de fyra år ockupationen begår. En roman om kärlek, familjen, lojaliteter och mod. 
  2.  Sunshine. En film som följer en ungersk judisk familj genom första hälften av 1900-talet och tvärs igenom andra världskriget. Stark och drabbande film, med bla Ralph Fiennes
  3. Flags of our fathers & Letters from Iwo Jima. Två filmer som skildrar samma plats och samma händelser under andra världskriget. Men där den första skildrar det ur ett amerikanskt perspektiv medan den andra filmen skildrar ur ett japanskt perspektiv. Två riktigt bra filmer som jag varmt kan rekommendera. Baserade löst på sanna händelser. Clint Eastwood har regisserat båda  men olika manusskribenter.

18 kommentarer:

  1. Märkligt, men jag har inte ens hört talas om någon av dessa. Jag som brukar hålla ögon och öron öppna efter just historiska romaner. Intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hoppas att boken eller filmerna kan vara något för dig!

      Radera
  2. Tre nya titlar för mej, intressant.

    SvaraRadera
  3. Spännande tips! Letters from Iwo Jima måste jag nog se :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan rekommendera både den och den andra, jag tycker att man ska se båda de filmerna just för perspektivtänket som ligger bakom filmerna.

      Radera
  4. De filmerna hade jag inte en tanke på, men båda de som Clintan har regisserat har jag sett.

    SvaraRadera
  5. Den första boken blev jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  6. Detta var nya böcker/filmer för mig! Men jag blev lite intresserad av den första boken :)

    SvaraRadera
  7. Ja vilka filmer har inte Ralph Fiennes varit med i, skitbra skådis.Ska jag vara riktigt ärlig kommer jag inte ihåg om jag sett filmerna, så kasst är mitt minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han en riktigt bra skådis! Du får väl se om dom! =) Jag kommer oftast inte heller ihåg vad jag sett eller inte sett!

      Radera
  8. Har varken sett eller läst dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske du hittat något bra tips då =)

      Radera
  9. Idel nya titlar för mig med. Tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! =) Jag kan varmt rekommendera alla!

      Radera