tisdag 12 maj 2015

April månads läsning

April månad har varit en kämpig månad, precis som de andra månaderna detta året. Inledningen på 2015 hade kunnat börja så mycket bättre. Men trots sorgen över förlorade familjemedlem och förtvivlan över värkande kropp så måste livet och vardagen fortsätta, en dag i sänder och med en viljestyrka ifrån helvetet. Läsningen fungerar väldigt fint, nästan så jag känner mig lite mätt på läsningen. För det blir så lätt när jag mår dåligt att jag flyr undan verkligheten och vardagen genom att läsa, läsa och läsa. Det är skönt att kunna använda läsningen som "medicin" men ibland måste man också lyfta blicken och ta itu med livet här och nu. Jag tror att maj månad kommer bli något bättre i och med att studiekraven minskar rejält nu. "Bara" en uppsats att få färdigt om tre veckor nu ju.

Men detta läste jag i april och jag ligger hopplöst efter med recensionerna. Igår skrev jag ett par stycken, det är det enda som gäller, beta av dom en efter en!

  1. Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundquist, Pythians anvisningar, De/ T **** ½
  2. Jenny Rogneby, Leona- Tärningen är kastad, De ****
  3. Vanja Persson, Rabarbertjuven, Bildbok ****
  4. Vanja Persson, Morfars tofflor, Bildbok ****
  5. Ann Cleeves, Dött vatten, De **** ½
  6. Holly Black & Cassandra Clare, Järnprovet *** ½
  7. Stephanie Perkins, Anna och den franska kyssen, ***½
  8. Eva Holmquist, En annan dag, E-novell ****
  9. Therese Henriksson, Korpmåne, Ung+Fa ****
  10. Anna Laestadius Larsson, Barnbruden, R ****
  11. Robert Galbrait, Silkesmasken, De ****
  12. Jack Verner, Creepy Pasta, F  *** ½
  13. Thomas Eriksson, Bländverk, De ***½
  14. Rick Riordan, Precy Jacksson- Född till hjälte, Fa/ ung ****
  15. Fredrik Backman, Britt-Marie var här, R **** ½
  16. Margret Atwood, Oryx and Crake, Dys *****
  17. Selma Lagerlöf, Troll och människor, N ****
Månadens bästa:  Oryx and Crake var en helt enastående upplevelse och jag är mäkta stolt över att jag lyckades läsa hela på engelska!
Månadens sämsta/mindre bra/ besvikelse: Ingen denna månad faktiskt
Månadens deckare/thriller:   Ann Cleeves och att få återse Jimmy Perez igen var härlig.
Månadens historiska: Barnbruden som fick mig att återupptäcka historiska romaner!
Månadens finaste:  Britt-Marie var här kvalar in här direkt.
Månadens fantasy: Korpmåne av Therese Henriksson var en angenäm upplevelse
Månadens överraskning: De fina bilderböckerna om Liam av Vanja Persson som var en härlig läsning.
Månadens antal:   16 böcker är ett trevligt antal men som jag sa i inledning samtidigt lite för mycket.

2 kommentarer:

  1. Många böcker! Fast nog kan man bli lite "mätt" på böcker också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man bli det! Men som tur är går det oftast över fort! =)

      Radera