tisdag 26 maj 2015

Top Ten Tuesday: Tio böcker i strandväskan

Denna tisdag vill Broke and Bookish att vi ska lista tio böcker vi lägger i strandväskan. Nu är det väldigt sällsynt att jag åker till stranden, det händer att jag sitter vid en sjökant efter/under en långtur i skogen. Men det är inte ofta jag åker till en strand för att specifikt sitta där i flera timmar, jag trivs bäst hemma i min egna solstol! Så jag tipsar om mysig feel-goodiga böcker som passar att läsa i sommar, både på stranden och hemma i egna solstolen!  Alla böcker rymmer dock en viss nivå av allvar och mörker, de är alla som söta karameller med syrligt innehåll.
De fem första har jag själv läst och de fem sista vill jag gärna läsa!

Top Ten Books that I Plan to Have in my Beach Bags this Summer


  1. Jonathan Tropper, Boken om Joe. En svart berättelse om förlorad vänskap och hemligheter. Men berättat med skruvad humor som dock inte förstör den finstämda berättelsen om mod, vänskap och hopp. En varm berättelse som bjuder på både skratt och tårar.
  2. Kate Morton, Den glömda trädgården. Om familjehemligheter, en glömd trädgård och om att finna svar. Allt i en härlig engelsk miljö. 
  3. Maria Goodin, En nypa salt. En ung kvinna återvänder hem efter att hennes mamma blivit sjuk. En relation som inte fungerar som den ska. Ett liv som fyllts med osannolika historier och sagor. Vad är på riktigt egentligen?
  4. Sara Winman, När Gud var en kanin. En sorglig men vacker berättelse om familjerelationer, vänskap och hopp. Skratt blandas med tårar.
  5. Gabrielle Zevin, Livet enligt Fikry. En varm berättelse om mod, familjen, kärlek och böcker. En finstämd bok med en del leende och några skratt blandat med några tårar.

  1. Agatha Christie. Badortsmysteriet och Döden på Nilen. Två klassiska deckare som ligger och väntar på mig i läshögen!
  2. Lisa Jewell, Den tredje hustrun. En roman som verkar vara med feel-bad än feel-good, men jag tror den kan passa fint att läsa i solstolen.
  3. Anna Gavalda, Hjärtat i vår vänskap. Eftersom jag läst och gillat allt annat av Gavalda så hade även denna boken gjort sig fint i solstolen.
  4. Jojo Moyes, Ett hundra mil. Denna finns redan i min lånehög där den stillsamt väntar på sin tur!
  5. Sarah Dessen, Du är aldrig ensam. Jag brukar läsa en Dessen varje sommar så varför bryta traditionen! Denna utkommer just i Juni så det passar ju fint =)



14 kommentarer:

  1. Jag har läst några böcker av Morton. Jag tror också att "Den glömda trädgården" passar bra som sommarläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på att det snart kommer något nytt av henne, hon är en favorit här =)

      Radera
  2. Jag har inte läst någon av dessa, eller jo, Döden på Nilen, men det var evigheter sedan. Boken om Joe är det nog snart dags att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa nyutgåvor är riktigt vackra och med välgjord nyöversättning, jag kan varmt rekommendera dom! Boken om Joe är verkligen en bok jag rekommenderar!

      Radera
  3. Kate Morton, Lisa Jewell och Jojo Moyes vill jag också läsa i sommar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Alla tre kan jag rekommendera! Även om Jewell och Moyes är nya titlar så är de tidigare jag läst så bra att jag vågar mig på att rekommendera även dessa =)

      Radera
  4. Åh Kate Mortons böcker är väldigt fina. Den glömda trädgården är inget undantag, bra läsning. .-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att det snart kommer något nytt av henne!

      Radera
  5. Jojo Moyes måste jag läsa något mer av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hon är verkligen en bra författare!

      Radera
  6. Livet enligt Fikry passar verkligen bra som sommarläsning. Agatha Christie skulle jag gärna återvända till, länge sen jag läste något. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyutgåvorna av Christies böcker om Poirot är både snygga och riktigt välgjorda, jag kan varmt rekommendera dom!

      Radera
  7. Agatha Christie passar bra på sommaren :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör hon det! Perfekt med en klurig pusseldeckare i solstolen!

      Radera