onsdag 13 maj 2015

Barnbruden av Anna Laestadius Larsson

Anna Laestadius Larsson, Barnbruden

Handling:
Det är juni 1774 och det kungliga linjeskeppet Sofia Albertina närmar sig Sveriges kust. Ombord finns Hedvig Elisabeth Charlotta, femton år gammal och den yngsta kungliga bruden i Sveriges historia.
Den omsvärmade adelsfröken Sophie von Fersen förbannar tyst sin mor som tvingat med henne på resan. Hon vill inte passa upp på en trilskande tysk barnrumpa, i tankarna är hon på bal i prins Fredriks armar.
I Stockholm förbereder Gustav III och hans hov ett ståtligt mottagande. Förväntningarna på flickan är höga, hon ska gifta sig med kungens bror Karl och skänka landet den tronarvinge man så länge väntat på.
Och långt under slottets vackra paradvåningar vaknar Pottungen – den stumma flickan som tar hand om andras skit.
Vad jag tyckte:
Återigen en bok jag läst mycket om på olika bokbloggar men som det dröjt väldigt länge innan jag verkligen läste den. Jag är väldigt glad över att jag har läst den för detta är en riktigt bra bok. Jag var mycket förtjust i att läsa historiska romaner tidigare men på sistone så har det blivit väldigt få sådan. Barnbruden får mig att återupptäcka hur spännande och trivsamt det kan vara att läsa historiska romaner. Att förflyttas långt tillbaka i tiden och få lära känna historien genom kvicktänkta och emellanåt mycket trumpna och dryga karaktären Hedvig Elisabeth Charlotta är underhållande läsning. Jag läser om det svenska hovlivet i slutet av 1700-talet och jag förundras över alla dessa intriger och skådespelandet som hovmänniskorna höll på med.  Jag gillar också att Anna Laestadius Larsson väver in Pottungen i berättelsen, här få vi då ett underifrån perspektiv på historien och jag ser framemot att få läsa nästa del i serien som ska utgå ifrån hennes perspektiv. 
Med historiska böcker behöver man känna att faktadetaljer och liknande är på riktigt och det tycker Laestadius Larsson lyckas med. Barnbruden innehåller en del fakta men det är snyggt invävt i själva berättelsen. Det märks att hon är påläst på tiden och vet vad hon skriver om. Jag kan varmt rekommendera Barnbruden och själv har jag bok nr: 2 liggandes i lånehögen, där den väntar snällt på sin tur att bli läst!
 Barnbruden är en underhållande och smart roman som lyfter fram kvinnornas roll i historien på ett bra sätt.

2 kommentarer:

  1. Gillade också den här, men hovlivet? Herregud, vilka totalt innehållslösa liv många av dem hade. Blev ganska förvånad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade dom det! Jag hade fått nippran av att leva hovlivet! Och så följa kungens alla nycker med klädsel och dylikt! Men boken är ju riktigt bra!

      Radera